Amazon profiteerde in het tweede kwartaal nog wel van consumenten die liever online winkelden, maar in het derde kwartaal zal dat een stuk minder zijn, waarschuwt het concern.
In de maanden april tot en met juni kochten consumenten in totaal voor 113 miljard dollar (omgerekend 95 miljard euro) via Amazon. Dat was 27 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
De groei was wel minder dan was verwacht én aanzienlijk lager dan in het tweede kwartaal van vorig jaar, toen de omzet nog met een duizelingwekkende 41 procent steeg.

Lockdowns opgeheven
Vorig jaar waren winkels in veel landen nog dicht, terwijl ze nu open zijn. Dat is heel prettig voor winkeliers met een stenen winkel, maar minder fijn voor Amazon.
In het derde kwartaal zal het concern dat nog meer gaan merken, verwacht Amazon. De omzet zal dan 'slechts' met tussen de 10 en 16 procent stijgen. Daarbij scheelt het dat online-koopjesfestijn Prime Day vorig jaar in het derde kwartaal viel en dit jaar in het tweede kwartaal.

Minder goede vooruitzichten
De winst in het tweede kwartaal nam toe met bijna de helft, tot zo'n 7,8 miljard dollar. In het derde kwartaal zal de operationele winst tussen de 2,5 en 6 miljard dollar liggen, denkt het concern. Dat is minder dan de 6,2 miljard dollar van een jaar eerder.
De financiële positie van Amazon is nog altijd prima. Eind juni had het voor in totaal bijna 90 miljard dollar aan cash, aandelen en obligaties op de balans. Dat is 25 procent van de totale bezittingen.
Koers daalt 7 procent
Beleggers zijn teleurgesteld over de cijfers en de verwachtingen. In de nabeurshandel kelderde de beurskoers van Amazon met ruim 7 procent.
Al met al een vervelend begin voor Andy Jessy, die begin deze maand Jeff Bezos opvolgde als topman van Amazon.