We kijken veel meer filmpjes op YouTube en we gebruiken de zoekmachine van Google nóg vaker. Daardoor draaide Alphabet, het moederbedrijf van Google en Youtube, in het eerste kwartaal veel beter dan was verwacht. De advertentie-inkomsten stegen fors.
Alphabet is daarmee één van de winnaars van de coronapandemie. Zo steeg van alle socialmedia-apps in de VS het gebruik van YouTube tijdens corona het hardst.
De advertentieinkomsten van YouTube namen in de maanden januari tot en met maart met 49 procent toe in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.

Zoekmachine en de cloud
Ook de advertentie-inkomsten bij de zoekmachine van Google groeiden: met 30 procent. Google levert overigens nog altijd wel veel meer advertentie-inkomsten op dan YouTube: bijna 32 miljard dollar (26,5 miljard euro) tegen 6 miljard dollar.
Ook in de cloud gaat het goed met Alphabet. De omzet bij Google Cloud groeide met 46 procent. Ook hier profiteert Alphabet van de coronapandemie. We werken namelijk vaker thuis.
Investeringen meer waard
De totale omzet van Alphabet steeg met ruim een derde tot 55 miljard dollar. De nettowinst steeg van 6,8 miljard dollar tot 17,9 miljard dollar.
Bij die winststijging profiteerde Alphabet van de investeringen die het in andere bedrijven doet. Die investeringen werden 4,75 miljard dollar meer waard.
Alphabet maakt niet bekend welke bedrijven waarin het geld heeft gestoken meer waard zijn geworden.
Koers stijgt
Beleggers zijn blij met de resultaten. In de nabeurshandel steeg de koers van Alphabet met 4 procent. Daarbij speelt mee dat het concern voor 50 miljard dollar aan eigen aandelen gaat inkopen.
Doordat de winst daardoor over minder aandelen hoeft te worden verdeeld, stuwt dat de winst per aandeel. Alphabet sloot gisteren op bijna het hoogste punt ooit.

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief
Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief.