Populair marketingmiddel

Nederlandse bedrijven ontdekken TikTok: 'Er kwamen duizenden bestellingen'

17 oktober 2020 09:02 Aangepast: 19 oktober 2020 12:52
Sharon Hilgers, eigenaar van My Jewellery. Beeld © My Jewellery

Nu TikTok op de telefoon van bijna iedere Nederlandse jongere staat, begeven ook meer bedrijven zich op het platform. Supermarktketen Dirk werft er personeel en MyJewellery lanceerde de nieuwe collectie via TikTok.

Twee jonge dames, gekleed in een joggingsbroek en T-shirt dansen op muziek van de dj Joel Corry. Op de achtergrond zie je een plant staan, het is opgenomen in een huiskamer. Hoewel ze redelijk synchroon bewegen, is het geen gelikt marketingfilmpje met topdansers, maar iets wat veel amateurs ook op TikTok plaatsen.

Toch gaat het om public relations (pr) van een serieus bedrijf. Over de hele wereld weten jonge meisjes de kleding en sieraden van MyJewellery te vinden. De Nederlandse onderneming heeft onder meer vijftien winkels, een populaire website en maar liefst 47.000 volgers op TikTok.

Nieuwe collectie

Dat terwijl het bedrijf pas begin dit jaar het eerste filmpje op het platform plaatste. Het is echter nog niets vergeleken met de 431.000 volgers die het bedrijf op Instagram heeft.

Toch koos eigenaresse Sharon Hilgers ervoor om de nieuwste collectie niet via Instagram maar via TikTok te lanceren. De eerste vier dagen konden sieraden en kleding alleen via het platform bemachtigd worden, via een link die alleen volgers konden zien.

"Er zijn duizenden orders uitgekomen", zegt Hilgers. "Op TikTok zitten heel veel jonge mensen. Dat is ook onze doelgroep, reden om in januari een eerste filmpje te plaatsen. We hebben een paar jonge marketingmedewerkers die speciaal voor TikTok filmpjes maken. Ze doen vaak mee aan challenges. Zo keken 200.000 mensen naar een filmpje over de #gogochallenge. Zo hebben we langzaam organisch al die volgers gekregen."

Jong en speels

Het maken van speciale content is volgers Hilgers noodzaak. "Het doorplaatsen van filmpjes of foto's die gemaakt zijn voor Facebook of Instagram werkt niet. Het TikTok - publiek is jonger en speelser."

"Die houden van filmpjes die niet al te gelikt gemaakt zijn. En ze houden van gekkigheid en effecten. Al denk ik dat dat ook wel gaat veranderen, zo heeft ook Facebook zich ontwikkeld van een kanaal van gekke filmpjes tot een plek voor meer informatieve video's", legt Hilgers uit.

Onderzoeker

Esther Rozendaal is associate professor of Communication and Behavioural Change bij de Erasmus Universiteit Rotterdam. Haar onderzoek richt zich op de reclameverwerking van jongeren. "TikTok is enorm opkomend als sociaal medium. Eerst zaten er vooral basisschoolleerlingen op en iets later ook middelbare schoolleerlingen. Maar dat breidt zich nu uit naar jong volwassenen, zoals studenten."

Waar de doelgroepen zijn, daar komen ook de adverteerders. "Je ziet zowel dat bestaande influencers die op YouTube of Instagram actief zijn, TikTok gaan verkennen. En er komen veel nieuwe influencers bij op TikTok."

Geen hypotheken

Ze verwacht dat ook Nederlandse adverteerders het platform vaker zullen gaan gebruiken. "Zeker bedrijven die zich op een jonge doelgroep richten. Een hypotheekverstrekker zal misschien niet snel op TikTok terecht komen, maar een aanbieder van frisdrank wel."

Kinderen en jongeren krijgen mediawijsheid op school. "Een echte advertentie wordt vaak ook zo gelabeld en herkennen ze snel. En er komen nieuwe Europese regels aan (richtlijn audiovisuele mediadiensten, red.) waarin staat dat ook influencers het moeten melden als ze reclame voor iets maken. Maar zoals MyJewellery het bijvoorbeeld doet, op een eigen kanaal leuke filmpjes plaatsen waarmee je indirect reclame maakt, dat wordt minder snel herkend als pr."

Supermarkten

Inmiddels zijn ook verschillende Nederlandse supermarktketens actief op het sociale medium. Supermarktketen Dirk plaatste in september een video om nieuwe trainees te werven.

Het was echter geen standaard advertentie, maar geheel in TikTokstijl, met korte shots waarin ook directeur Marcel Huizing schitterde onder het mom 'Dirk zoekt Dirkteur van de toekomst'.

#Dirkteur

"Natuurlijk kun je bij ons nog steeds solliciteren met een goede motivatie en cv. Maar niets is zo dynamisch als de arbeidsmarkt. Omdat steeds meer van onze potentiële kandidaten een groot deel van hun tijd online besteden, vonden wij het tijd om daarin ook zelf stappen te maken", zegt Huizing in een persbericht over de video die 870 keer is bekeken.

Sollicitanten werd gevraagd de hashtag #Dirkteur bij hun video te plaatsen. Op de website konden ze hun cv uploaden en het TikTok-linkje erbij plaatsen.

De supermarktketen wil niet zeggen hoeveel reacties er binnen gekomen zijn. "Onze doelstelling is nooit het aantal sollicitaties, maar het aantal kwalitatieve sollicitaties. Er zaten meerdere kandidaten bij die uitgenodigd zijn voor een eerste gesprek."

De supermarktketen weet nog niet of ze TikTok in de toekomst vaker gaat gebruiken. "Alle resultaten zullen na de campagne goed geëvalueerd worden."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van