Goed voor 2 miljard omzet

Unilever zet grootste deel theedivisie in etalage

23 juli 2020 09:49
Unilever zet het grootste deel van de thee-activiteiten in de etalage. Beeld © Erik Ouwerkerk

Unilever, de Nederlands-Britse producent van onder meer Magnum-ijs, Omo-wasmiddel en shampoo van Dove, verkoopt het grootste deel van de thee-activiteiten. De gezamenlijke onderneming voor de verkoop van ijsthee wordt niet van de hand gedaan.

Unilever zet het grootste deel van de theedivisie in de etalage. Het houdt wel de activiteiten in India en Indonesië plus het belang in de samenwerking met Pepsico voor Lipton-ijsthee.

Koers omhoog

In januari maakte Unilever al bekend de thee-activiteiten, met merken als Lipton en Brooke Bond, tegen het licht te houden. Topman Alan Jope hield de opties toen nog open. Zo was samenwerking met andere bedrijven mogelijk, zei hij, maar ook verkoop. Het is dus vooral het laatste geworden.

Beleggers zijn enthousiast over de voorgenomen verkoop en de resultaten. De koers van Unilever staat na een half uur handelen ruim 7 procent hoger. Met de verkoop komt het bedrijf beleggers tegemoet die vinden dat het bedrijf in vergelijking met concurrenten niet goed presteert. 

'Belangstellenden'

De activiteiten die worden verkocht hadden vorig jaar een omzet van 2 miljard euro. De afsplitsing moet voor het einde van volgend jaar worden afgerond. Er zijn verschillende bedrijven geïnteresseerd in een ovename, meldde persbureau Bloomberg vorige maand.

Onder hen zouden investeerders KKR, Cinven en Bain Capital zijn, maar ook de Zwitserse eigenaar van chocolademaker Barry Callebaut, Jacob Holdings.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook:

Volgen veel meer bedrijven Unilever naar het buitenland? Kleine kans

Omzet daalt

De verkoopplannen werden aangekondigd bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Die waren niet best, vooral vanwege de coronacrisis. De omzet daalde met 1,6 procent tot 25,7 miljard euro. Over de eerste drie maanden steeg de omzet nog met 0,2 procent. In het tweede kwartaal volgde een daling van circa 3 procent.

In de eerste zes maanden steeg de nettowinst nog wel, van 3,2 miljard euro tot 3,5 miljard euro. Hoe dit is uitgesplitst per kwartaal is onduidelijk, Unilever geeft geen winstcijfers over het eerste en derde kwartaal. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van