Beurs

PostNL lijdt fiks verlies in het eerste kwartaal

04 mei 2020 08:42 Aangepast: 17 juni 2020 07:39
PostNL bezorgt door de coronacrisis meer pakketjes. Beeld © ANP

PostNL behaalde in de eerste drie maanden van het jaar een verlies van 12 miljoen euro, tegen een winst van 6 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. Het bedrijf houdt wel vast aan de vooruitzichten voor heel 2020. Beleggers zijn zwaar teleurgesteld over de cijfers, de koers daalt hard.

De cijfers van PostNL over de maanden januari tot en met maart zijn een mengeling van zaken die mee- en tegenvallen. Dat het coronavirus voor- en nadelen heeft bleek al medio april, toen PostNL een update over het eerste kwartaal uitbracht.

Omzet en resultaten bracht het bedrijf toen nog niet naar buiten, dat gebeurt vandaag. Het is allemaal wat minder dan verwacht, zegt Corné van Zeijl van Actiam.

Beleggers zijn het met hem eens. Ze zijn zwaar hevig teleurgesteld, de koers van PostNL staat na drie kwartier handelen maar liefst 11 procent lager.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook:

Pakketbezorgers eisen 'eerlijke betaling' PostNL, anders naar rechter

Hogere omzet, minder winst

De totale omzet van PostNL steeg in het eerste kwartaal met zo'n 2 procent tot 701 miljoen euro. Onder aan de streep daalde het resultaat echter van plus 6 miljoen euro tot min 12 miljoen euro.

Dat verlies komt deels door verliezen bij Nexive, het bedrijf dat in Italië post bezorgt en dat is verkocht. Maar het resultaat uit voorgezette activiteiten daalde ook, van plus 15 miljoen euro, tot min 5 miljoen euro.

Het genormaliseerde ebit-resultaat (resultaat vóór aftrek van rente en belastingen, zonder eenmalige posten) daalde bij de postactiviteiten in Nederland, terwijl er een toename was bij pakketbezorging.

Post vs. pakketjes

Bij post in Nederland was er sprake van een afname van 16 miljoen euro tot 5 miljoen euro. Bij pakketbezorging was er een stijging van 23 naar 26 miljoen euro.

Drie weken terug bleek al dat vanaf het moment dat de overheid in maart maatregelen nam in de strijd tegen het coronavirus, er meer pakjes werden verstuurd. Consumenten bestellen meer online. In het eerste kwartaal werden er 2,8 procent meer pakketjes verstuurd, maar in maart was er een groei van 11,1 procent.

Daar staat tegenover dat er bij Post wel meer wenskaarten worden verstuurd in Nederland, maar dat er minder direct mailings zijn, zoals reclame via de post wordt genoemd. Bedrijven zetten hun advertentiebudgetten even op een lager pitje.

Daardoor werd er per saldo 12,8 procent minder post verstuurd. De volumes dalen al jarenlang. De afname door het coronavirus was minder dan 2 procent.

Onzekerheid door corona

Voor heel 2020 blijft PostNL uitgaan van een genormaliseerd ebitresultaat van tussen de 110 miljoen en 130 miljoen euro. Daarbij zegt het bestuur wel dat het lastig is om daar exact iets over te zeggen door de onzekerheden over de duur en de hevigheid van de coronacrisis.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van