Beurs

Fors meer orders Takeaway, ondanks dip half maart

09 april 2020 08:58 Aangepast: 09 april 2020 09:30
Thuisbezorgd, onderdeel van Takeaway.com, is hersteld van een daling van het aantal orders medio maart. Beeld © ANP

Takeaway.com. de moeder van Thuisbezorgd, heeft in het eerste kwartaal 50 procent meer bestellingen gekregen. Dat komt mede door de overname van Delivery Hero in Duitsland, vorig jaar. De coronacrisis zorgde half maart voor een dip, maar die is inmiddels ingelopen.

Takeaway.com is één van de bevoorrechte ondernemingen die maar beperkt zijn geraakt door de coronacrisis, aldus topman Jitse Groen. Medio maart was er een tijdelijk effect, toen het aantal ontvangen orders flink inzakte.

Sommige restaurants gingen namelijk dicht en werkenden bestelden veel minder lunches en eten voor overwerken, omdat er meer werd thuisgewerkt. Verder had het concern last van 'veel ernstige' DDOS-aanvallen, wat enkele honderdduizenden orders raakte.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook:

Takeaway.com groeit fors dankzij Duitse overname Delivery Hero

Goedgemaakt

Inmiddels is dat effect weer ingehaald, met uitzondering van Israël. In dat land gaat het bij de activiteiten van Takeaway.com namelijk vooral om leveringen aan bedrijven en die worden geraakt omdat er ook daar meer wordt thuisgewerkt.

In Nederland ligt het aantal orders zelfs hoger dan voor de coronacrisis. Het gemiddelde orderbedrag is flink toegenomen, maar Groen denkt dat dit na de coronacrisis weer zal terugkeren naar normale niveaus.

De koers van Takeaway.com stijgt flink en staat na een half uur handelen meer dan 10 procent in de plus.

Duitsland

Doordat de activiteiten van Delivery Hero in Duitsland per 1 april vorig jaar in de cijfers werden opgenomen, is de groei vertekend door die overname.

In Duitsland nam het aantal orders met 126 procent toe, tot 22,2 miljoen, dat is bijna de helft van het hele concern. Zonder rekening te houden met de overgenomen activiteiten van Delivery Hero groeide het aantal orders in Duitsland met 19 procent.

Dat is beter dan de groei van 11 procent in Nederland (na Duitsland de tweede markt voor Takeaway.com) en de stijging van 18 procent in de andere landen, waaronder onder meer Polen, Oostenrijk, België en Israël).

JustEat

In het aantal orders zijn de cijfers van het overgenomen JustEat niet meegenomen. Dat komt doordat de Britse overnameautoriteiten nog onderzoek doen. Totdat het onderzoek is afgerond moeten Takeaway en JustEat hun bedrijven apart leiden. De eerste fase van dat onderzoek moet op 19 mei zijn afgerond.

Wat de financiële resultaten van Takeaway.com zijn, dat blijkt pas op 30 juli, dan worden de halfjaarcijfers gepubliceerd.

Takeaway.com zegt een sterke balans te hebben en goed in staat te zijn om zich aan te passen aan de onzekere markt waarin het nu moet opereren.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van