Een klant van ABN Amro in de VS kan niet meer aan zijn verplichtingen voldoen en dat levert ABN Amro een eenmalige tegenvaller op van 183 miljoen euro.
Een klant van ABN Amro in de VS is in de problemen gekomen als gevolg van de hoge handelsvolumes en de grote uitslagen op de beurzen sinds het coronavirus is uitgebroken.
De klant kon niet meer aan zijn verplichtingen voldoen, waardoor ABN Amro met een verlies van 250 miljoen dollar (230 miljoen euro) werd opgezadeld. Netto komt het verlies uit op circa 183 miljoen euro.
Futures
De klant van ABN Amro handelde in opties en futures, daarmee speculeer je op verwachte koersontwikkelingen. Met futures kun je flink verdienen, maar ook flink verliezen. Bij futures moet je dan ook een bepaalde marge betalen, om aan eventuele toekomstige verplichtingen te voldoen als je gok niet uitkomt.
Maar door de forse uitslagen op de beurzen werd die marge steeds groter en het lukte de klant niet meer om dat op te brengen. ABN Amro besloot daarop de posities te sluiten, maar dat betekende ook dat er verliezen werden genomen, die voor rekening van de bank kwamen.
ABN Amro zegt dat het onderdeel clearing, waar de bewuste klant onder viel, historisch gezien een track record heeft van lage kredietverliezen.
Moody's somberder
Kredietbeoordelaar Moody's is vanwege de coronacrisis somberder geworden over de vooruitzichten voor de Nederlandse banken. Dat betekent dat de kredietverstrekkers met een afwaardering van de kredietrating rekening moeten houden.
De koers van ABN Amro daalt vandaag.