Beurs

Lampenmaker Signify geeft een winstwaarschuwing

25 oktober 2019 10:03 Aangepast: 25 oktober 2019 10:08
Voor beleggers Signify valt er weinig te lachen, de koers daalt. Beeld © Signify

Signify, de maker van led- en gloeilampen, kampt met een moeilijke markt. Daardoor vallen de resultaten over het derde kwartaal tegen en de verwachtingen voor het jaar zijn verlaagd. Beleggers zijn teleurgesteld.

Signify kampt met een moeilijke markt, de omstandigheden blijven zelfs verslechteren, zegt ceo Eric Rondolat. Verder werkt de economie niet mee, zegt hij.

Slechter dan verwacht 

In de maanden juli tot en met september vielen zowel omzet als resultaat tegen. De vergelijkbare omzet liep met 5 procent terug tot 1,5 miljard euro. De teruggang is wat groter dan de daling van 4 procent waarmee in de markt was rekening gehouden.

Het ebita-resultaat, vóór aftrek van rente en belastingen, liep met ruim 11 procent terug tot 169 miljoen euro. Dat is slechter dan verwacht, analisten hadden een daling tot 175 miljoen voorzien.

2019 slechter dan verwacht

Het bestuur ziet zich genoodzaakt de prognose voor heel 2019 te verlagen. De vergelijkbare omzet zal niet met 2 tot 5 procent stijgen, maar ongeveer gelijk zijn aan vorig jaar. Verder zal de voor bijzondere posten aangepaste ebitamarge niet tussen de 11 en 13 procent zijn, maar slechts tussen 10,3 en 10,6 procent.

Daarmee zal de ebitamarge nauwelijks beter zijn dan de 10,1 procent over 2018. Op de beurs wordt Signify afgestraft, de koers daalt zo'n 4 procent.

Led versus gloeilampen

Signify maakt ledlampen, maar ook nog gloeilampen. Over heel 2018 het aloude peertje goed voor bijna twee derde van het totale resultaat, maar nu zakken omzet en resultaat hier toch in. Zo zakte de vergelijkbare omzet met maar liefst 25,7 procent, terwijl de aangepaste ebitawinst met 40 procent kelderde.

Dat betekent dat de ebitamarge bij gloeilampen daalde van 24,6 tot 19,4 procent. Daarmee is de winstmarge nog wel een stuk hoger dan de 11 procent die gemiddeld bij de de andere onderdelen van het bedrijf, zoals led, worden behaald.

De markt voor gloeilampen krimpt wel hard, terwijl die van led juist als groeimarkt wordt gezien.

Led groeit nauwelijks

Bijkomend probleem voor Signify is echter dat de omzet van die groeionderdelen maar met 1 procent toenam. De winstmarge nam daar wel licht toe, van 10,2 tot 11 procent.

Signify probeert hard om de kosten te verlagen. In het derde kwartaal daalden de kosten met 16 miljoen euro, maar desondanks daalde de totale winst dus toch.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van