Beurs

In 2019 al vier zakelijke techbeursgangen van 10 miljard of meer

01 oktober 2019 15:18 Aangepast: 01 oktober 2019 15:24
De koers van Zoom steeg sinds de beursgang op Wall Street al met meer dan honderd procent. Beeld © AFP

2019 is het jaar van de megabeursgangen. Uber en Lyft waren een grote teleurstelling, maar daar staat tegenover dat er vier bedrijven op het gebied van cloudsoftware zijn die wél een succes zijn. Ze zijn ook nog eens elk meer dan 10 miljard dollar (9,2 miljard euro) waard.

Een maatstaf voor succes van beursnieuwelingen is of het bedrijf minstens 1 miljard (dollar of euro) waard is: de zogeheten unicorns. Dit jaar zijn er in de VS zelfs al vier decacorns naar de beurs gegaan. Dat zijn ondernemingen met een waarde van maar liefst 10 miljard of meer.

Het gaat om Zoom, Crowdstrike, Slack en Datadog. Zoom is de meest waardevolle: 21 miljard dollar. Daarmee zou Zoom op de lijst van meest waardevolle AEX-fondsen op de 13e plek staan. Zoom is groter dan onder meer KPN, Galapagos, ABN Amro en Randstad.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

CM.com volgende week vrijdag naar de beurs, wil 100 miljoen ophalen

Groter dan menig AEX-fonds

Maar ook Crowdstrike (beurswaarde 14 miljard dollar), Slack (waarde 13 miljard dollar) en Datadog (10 miljard dollar) zouden in de AEX heel wat namen achter zich laten. Datadog is meer waard dan zeven AEX-fondsen.

Drie van de vier nieuwkomers hebben het sinds hun beursgang ook prima gedaan op de beurs. Zo staat Zoom (dat op 23 april naar de beurs ging) inmiddels bijna 110 procent hoger, Crowdstrike heeft 71 procent gewonnen en Datadog zo'n 25 procent.

Alleen Slack deed het minder, met een koersdaling van 9 procent. De brede Amerikaanse S&P-500 beursindex steeg sinds 23 april per saldo met slechts ruim 1 procent.

Veel beter dan Lyft, Uber en Peloton

Dit voorjaar was er veel aandacht voor de beursgangen van Lyft en Uber, maar die zijn tot nu toe een teleurstelling. Lyft zakte op dag twee al onder de introductiekoers. Inmiddels hebben beleggers op Lyft in een half jaar tijd al maar liefst 43 procent verloren.

Uber leed in het tweede kwartaal een verlies gecorrigeerd voor personeelsopties van 1,3 miljard dollar, aanzienlijk meer dan de bijna 900 miljoen van een jaar eerder. De koers zakte op de introductiedag meteen weg en het aandeel is al bijna een derde kwijt geraakt.

Gisteren werd bekend dat de beursgang van werkplekkenverhuurder WeWork helemaal wordt afgeblazen. Beleggers twijfelen aan het businessmodel en WeWork moest de waardering bijstellen van 47 miljard naar slechts zo'n 15 miljard dollar.

Vorige week donderdag was de beursgang van Peloton, een bedrijf dat speciale fitnessapparatuur maakt, geen groot succes. De koers staat nu 7 procent onder de introductiekoers.

'Belachelijke waardering'

Waarom hebben sommige nieuwkomers het nu beter gedaan dan andere? Er zijn geen specifieke redenen aan te wijzen waarom Amerikaanse consumentenbedrijven zoals Lyft en Uber het slecht doen en andere bedrijven beter.

Sommige zogeheten unicorns gingen tegen een belachelijke waardering naar de markt, aldus Wim Zwanenburg, beleggingsstrateeg bij Stroeve Lemberger.

"Je moet wel weten waar je in belegt, het is niet zo dat beursgangen van bedrijven per definitie succesvol zijn", aldus Zwanenburg.

'Avonturiers en charlatans'

Als het heel lang goed gaat op de beurs, dan trekt dat meer avonturiers en charlatans aan, zegt Jos Versteeg, analist bij InsingerGilissen. "Er zijn bedrijven die eigenlijk helemaal geen fatsoenlijk businessmodel hebben, zoals Peloton en WeWork".

Beleggers moeten er volgens hem goed op letten of een businessmodel een kans maakt, of dat bestaande aandeelhouders juist cashen. "Uber en Lyft hebben gewoon geen businessmodel", het idee is dat ze goedkoper kunnen zijn omdat ze chauffeurs niet in dienst hebben, maar die mensen werken wel tegen hele slechte arbeidsvoorwaarden en daar heeft Californië een stokje voor gestoken, aldus Versteeg.

Bedrijven moeten werkelijke groei laten zien, zowel qua omzet als resultaat. Er moet in ieder geval een perspectief op winst zijn, zegt Zwanenburg. Je moet ook een goed verdedigbare marktpositie hebben en die heeft een bedrijf als Peloton niet, voegt Versteeg daar aan toe.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van