Beurs

Fiets met abonnement: wordt de beursgang van Peloton een succes?

23 september 2019 17:51 Aangepast: 27 september 2019 11:32
Beeld © Peloton

Zeg je fitnessabonnement maar op. Thuis sporten op een loopband of wielrenfiets heeft de toekomst. Althans, dat is waar Peloton op mikt: een bedrijf dat fietsen, loopbanden en abonnementen op online begeleiding verkoopt om thuis te kunnen sporten. 

Peloton gaat deze week naar de beurs in New York en wil zo'n 1,2 miljard dollar ophalen. Het totale bedrijf wordt daarmee gewaardeerd op acht miljard dollar. Het bedrijf is op de Amerikaanse thuismarkt vooral bekend van de fiets die je thuis neerzet: een soort hometrainer met een tablet erop gemonteerd. 

"Maar of het een lang gelukkig gelukkig beursleven beschoren is, daar ben ik niet van overtuigd", zegt beurscommentator Durk Veenstra. "Vergelijk het met sportschoolabonnement: na een paar maanden stop je er misschien al wel mee", aldus Veenstra.

Fiets + abonnement

Een fiets van Peloton koop je los (2245 dollar, ex btw), of je lost hem in 39 maanden af, waarbij je 58 dollar per maand, exclusief btw, betaalt. Maar dan ben je er nog niet. 

Want je moet ook een abonnement nemen van 39 dollar per maand. Met dat abonnement krijg je toegang tot de groepstrainingen die live gestreamd worden naar de tablet op je fiets. Het idee van de lessen is dat de groep deelnemers tijdens het fietsen wordt aangemoedigd door een schreeuwende trainer. 

Naast de fiets verkoopt Peloton ook een loopband, uitgerust met tablet en een abonnement om de lessen te kunnen streamen. Tot nu toe zijn de diensten beschikbaar in de VS, Canada en Groot-Brittannië. Deze winter wil Peloton ook in Duitsland de markt op.

Investeerders

Sinds de oprichting in 2012 staken investeerders bijna 1 miljard dollar in het bedrijf, dat zichzelf omschrijft als het grootste interactieve fitnessplatform ter wereld. Na de laatste investeringsronde werd Peloton gewaardeerd op 4,15 miljard dollar.

Peloton meldt in het prospectus 1,4 miljoen gebruikers te hebben, die goed waren voor een verdubbeling van de omzet in het afgelopen gebroken boekjaar. Die kwam uit op 915 miljoen dollar, blijkt uit het papierwerk dat Peloton inleverde voor de beursgang. Maar het verlies verviervoudigde tot 47,9 miljoen dollar in datzelfde jaar.

Dat is niet gek, zegt Veenstra. "Je moet geld erin pompen omdat het aantal nieuwe gebruikers de toekomstige kasstroom bepaalt. Je zet alles in op extra inkomsten. En of dat blijvende inkomsten gaat opleveren, dat is mijn grootste vraag." 

Terugkerende gebruikers

Daarmee wijst hij op het verdienmodel. Want Peloton verdient zijn geld met de verkoop van de fiets, maar belangrijker is het aantal abonnementen dat het verkoopt. 

De uitdaging voor Peloton zit hem in het vasthouden van de abonnees. De groei op lange termijn moet ook komen van die betalende leden, zegt het bedrijf. 

Uiteindelijk is het dus gewoon een fitnessabonnement, zegt Veenstra. "Voor sportscholen gaat het er ook om dat ze nieuwe mensen blijven aantrekken. Want iedereen weet: een paar maanden nadat je vol goede moed begint, ga je misschien al niet meer."

Tegen de trend in

Bij Peloton meten ze dat net wat anders. Zij zeggen dat van de mensen die ooit een fiets kochten, 92 procent nog steeds een lopend abonnement heeft op de groepslessen. Volgens het bedrijf zegt jaarlijks maar 5 procent hun abonnement op. 

Opvallend, want daarmee gaat het haaks in tegen de trend die sportscholen wereldwijd zien. Om de vergelijking met sportscholen door te trekken: van alle Nederlandse huishoudens die een abonnement op een sportschool had, werd in 9,2 procent van die huishoudens het abonnement weer opgezegd.

En 38 procent van de afhakers, deed dat omdat ze te weinig gebruik maakten van de het abonnement, blijkt uit onderzoek in opdracht van NL Actief, de brancheverenigingen van sportscholen.

Internationaal nog meer afhakers

Volgens de internationale brancheorganisatie IHRSA ligt het aantal afhakers nog hoger. Jaarlijks stopt 28,6 procent van de abonnees met het lidmaatschap, blijkt uit hun onderzoek.

Maar daar hebben ze bij Peloton geen last van, blijkt uit het prospectus die het inleverde. Alleen gaat de manier waarop Peloton dat berekent mank, schrijft analisten van Grizzle op hun website.

Zo zou Peloton het aantal afhakers in een kwartaal niet delen door het aantal nieuwe leden dat lid werd in die tijd, maar door het totaal aantal leden van de Peloton. En daardoor ontstaat een vertekend beeld, schrijft Grizzle.

Snel scoren voor investeerders

De beursgang moet volgens Veenstra vooral worden gezien als poging voor de mensen die nu al geld in het bedrijf hebben zitten. "Het is snel scoren. Voor de oprichters en ingestapte investeerders." 

Een goede belegging zal hij het niet snel noemen. "Mijn issue is: het is een fiets en een abonnement. Het zal best even werken, maar er zullen meer nieuwe mensen nodig zijn die aan moeten haken. Aan de andere kant: misschien ben ik wel een knorrige oude man hoor."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`