Beurs

Meer omzet voor Google: advertentiemarkt weer in de lift

25 juli 2019 22:18 Aangepast: 25 juli 2019 22:42
Beeld © ANP

Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft het afgelopen kwartaal een omzetgroei van 19 procent tot 38,9 miljard dollar geboekt. De nettowinst steeg van 3,2 miljard dollar naar 9,95 miljard. De advertentie-inkomsten via YouTube en de zoekmachine van Google en YouTube stegen.

De inkomsten uit advertenties stegen tot 32,6 miljard dollar, ten opzichte van 28,1 miljard in dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit de kwartaalcijfers van Alphabet.

De omzet uit hardware zoals slimme speakers en de Google Pixel smartphones maar ook de clouddiensten, steeg tot 6,2 miljard dollar.

De cijfers zijn beter dan waar analisten op rekenden: zij hadden 17 procent omzetgroei op jaarbasis tot 38,2 miljard dollar verwacht. Het aandeel Alphabet steeg nabeurs met zo'n 7 procent. 

Concurrentie op advertenties

Beleggers waren vooraf vooral benieuwd naar Googles succes op die advertentiemarkt, omdat die cijfers vorig kwartaal teleurstellend waren.

Het moederbedrijf boekte in het eerste kwartaal van dit jaar de laagste omzet in jaren (36 miljard dollar). Daarnaast daalde de winst toen naar 6,6 miljard dollar. 

Het moederbedrijf had toen vooral last van concurrentie op de advertentiemarkt. Na een aantal achtereenvolgende kwartalen van 20 procent groei, liep dat vorig kwartaal terug tot 15 procent.

Bovendien kreeg Google toen een boete van 1,49 miljard dollar van de Europese Commissie wegens het misbruiken van de dominante machtspositie. Google trok zijn eigen advertentieverkoopdienst AdSense voor ten opzichte van andere advertentieverkopers.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`