Beurs

Financieel directeur sapbedrijf Natur: herstructurering niet schimmig

23 juli 2019 15:24 Aangepast: 23 juli 2019 16:20
Ruud Huisman in 2004 als bestuurder van internetbedrijf Tiscali. Beeld © Hollandse Hoogte

Met de ongebruikelijke herstructurering van het sappenbedrijf Natur is niets mis, zegt financieel directeur Ruud Huisman. "Er is niets schimmig aan. Wij zijn met Natur op het goede pad."

Huisman werkte eind jaren negentig als rechterhand van Nina Storms aan de opbouw van internetbedrijf World Online. Na de tumultueuze beursgang en de overname door Italiaanse branchegroot Tiscali, werd hij uiteindelijk topman van het internetbedrijf.

Na zijn plotselinge vertrek in 2005 verdween hij in de luwte. Volgens zijn cv werkte hij daarna nog bij bedrijven als Organon, AkzoNobel en TNT, maar in de publiciteit verscheen hij niet meer.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nina Storms aan het roer bij omgevallen sapjesbedrijf Natur

Sappenbedrijf

Dit jaar dook Huisman weer op bij Natur, een bedrijfje dat gezonde sappen en snacks aan de man brengt. Het bedrijf werd in 2016 onder de naam Nutralicious opgezet door ondernemers Michel van den Bergh en Tabe Ydo, met onder meer Nina Storms als financier en mede-oprichter.

De inmiddels 69-jarige Huisman werd begin dit jaar benoemd tot bestuurder van Natur en eind juni tot financieel directeur. Bij het bedrijf vond in die periode, na verlieslatende jaren, een opmerkelijke herstructurering plaats.

Daarbij ging het oude bedrijf failliet, maar werden de activiteiten vlak vóór het faillissement via een zogenoemde sterfhuisconstructie overgeheveld naar een nieuw bedrijf.

Tendentieus

Huisman vindt de berichtgeving over de recente ontwikkelingen bij het sappen- en snackbedrijf tendentieus. "Die artikelen lijken te zijn bedoeld om Nina weer eens door het slijk te halen. Terwijl we met Natur op het goede pad zijn en goede plannen hebben."

Volgens hem is er niets mis met de manier waarop Natur is doorgestart. "Het bedrijf is vorig jaar ondergebracht in een Amerikaans beursfonds om makkelijker kapitaal te kunnen ophalen. Er waren investeerders geïnteresseerd, maar zij vonden de schuldenlast te hoog. Zij wilden niet dat hun investering deels verdween naar 'oude' schulden. Daarom hebben we de herstructurering op deze manier doorgevoerd."

Ongebruikelijk

Bij de meeste faillissementen is de curator degene die de waardevolle delen van het bedrijf ná het bankroet verkoopt aan de oude of nieuwe eigenaren voor een doorstart. In dit geval werden de delen vóór het faillissement uit het bedrijf gehaald, en doorgestart onder de oude eigenaren. Curator Joris Opstroom doet onderzoek naar de transactie.

Huisman erkent dat de gekozen methode ongebruikelijk is. "Dat klopt. Maar op deze manier kan het ook, dus wij hebben het zo gedaan. We hebben alle activa laten taxeren, en een rapport laten opstellen. Dat bedrag hebben we betaald. Als de curator dat te weinig vindt, dan kan hij bij ons terugkomen. Ik verstop me niet voor de curator. Er is niets schimmig aan de transactie."

Niemand gedwongen

Volgens Huisman zijn de meeste schuldeisers van Natur met de constructie akkoord gegaan. Zij hebben hun vorderingen ingeruild voor aandelen in het nieuwe bedrijf. Ook Karen Brink, de dochter van Nina Storms, die voor het faillissement een belang van 9 procent in Natur had, behoorde tot die groep.

"Van de investeerders die leningen bij het bedrijf hadden uitstaan, heeft op één na iedereen getekend. Niemand is gedwongen", zegt Huisman. Wel bleef volgens de financieel directeur een deel van de leveranciers die geld tegoed hadden, achter in de failliete boedel. Zij zijn hun geld waarschijnlijk kwijt.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hoe sapjesbedrijf Nina Storms op de fles ging

Nadat op deze manier 15 miljoen euro aan schuld zou zijn weggewerkt, kon Natur nieuwe financiers vinden. Zij staken onlangs ruim 7 miljoen dollar in het bedrijf. Wie de nieuwe geldschieters zijn wil Huisman nog niet zeggen. "Dat zijn nieuwe, particuliere investeerders."

Nu wel succesvol

Met het verse kapitaal denkt Huisman dat Natur dit keer wel succesvol kan zijn. "Wij slaan een nieuwe weg in met producten met CBD, die een grote potentie hebben." 

Die afkorting staat voor cannabidiol, een niet bedwelmend bestanddeel van cannabis. "Dat kan gaan om eet- of drinkbare producten, maar ook om crèmes en dergelijke. Binnenkort verwachten we daarover met meer nieuws te komen."

Ook verwacht Huisman heil van een strenger financieel beleid, waarbij zuiniger wordt omgesprongen met het kapitaal van zijn investeerders. "Het bedrijf heeft de afgelopen jaren heel veel geld uitgegeven aan marketing en dergelijke. Wat mij betreft zullen we geen eigen winkels meer openen. Maar ik moet voorzichtig zijn, want ik ga meer over de financiën dan over de commercie."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van