Post is dood, leve de pakketjes. Zo ongeveer kun je de toestand van PostNL samenvatten. PostNL gaat flink investeren in de pakketbezorging.
PostNL bezorgt ongeveer 70 procent minder brieven dan in het jaar 2000. Het aantal pakketten dat bij ons wordt bezorgd is in vijf jaar tijd juist verdubbeld.
Inmiddels komt meer dan de helft van de omzet uit het bezorgen van wat we bestellen bij onder meer Zalando en Wehkamp. Het resultaat bij pakketjes is al bijna de helft hoger dan dat bij post.
Investeren
PostNL gaat dan ook flink investeren in de pakketbezorging. Het opent in 2021 een sorteercentrum voor kleinere pakketten, dat sterk geautomatiseerd moet zijn en 24 uur per dag door draait. Kleine pakketten zijn goed voor 40 procent van het totale volume aan pakketjes.
Het bedrijf wil ook de winstmarge per pakketje verhogen. Het zet dan ook meer in op slimme opties om pakketten thuis of ergens anders te ontvangen, zodat ze in één keer kunnen worden bezorgd, in plaats van dat er meerdere keren moet worden gereden.

Meer data en afhaalpunten
Dat kan door meer data te gebruiken, waardoor er kan worden bezorgd op een tijdstip dat de kans groter is dat consumenten thuis zijn, zegt Albert Jan Swart, sectoreconoom transport en logistiek bij ABN Amro. Ook moeten er volgens hem meer afhaalpunten komen.
Het belangrijkste is volgens Swart dat er webwinkels de drempel om te bestellen hoger moeten maken. Door kosten voor bezorging door te berekenen en consumenten te helpen betere producten te kiezen hoeven ze ook niet teruggestuurd te worden.
Koers gedaald
Bij briefbezorging heeft PostNL zijn kaarten gezet op de overname van concurrent Sandd. Volgens PostNL is die overname noodzakelijk voor houdbare winstgevendheid. Volgens beurscommentator Hans de Geus wordt PostNL met Sandd een half staatsbedrijf: "Dan is er geen markt meer, de overheid bepaalt de postzegelprijs, waar beleg je dan in?"
PostNL denkt dat het totale aantal pakketjes met gemiddeld 14 procent per jaar zal stijgen. Daardoor moet de omzet in die jaren met 10 tot 12 procent per jaar toenemen,denkt PostNL. Maar analist Jos Versteeg van InsingerGilissen vraagt zich af of dat wel haalbaar is.
Op de beurs heeft PostNL het de laatste jaren slecht gedaan. De koers van PostNL daalde de afgelopen 2,5 jaar, terwijl de beurs als geheel juist steeg. Het Belgische Bpost wilde eind 2016 zelfs 5,75 euro per aandeel betalen, maar PostNL wees dat bod af en de koers staat nu 60 procent lager.

Eerste kwartaal
De resultaten over het eerste kwartaal geven PostNL gelijk met de te volgen strategie. Er werd 16 procent meer pakketten bezorgd, terwijl het aantal bezorgde brieven met bijna 10 procent daalde.
De omzet bij pakketjes is iets hoger dan bij het onderdeel Post, maar de winstgevendheid ligt er een stuk hoger. Zo bleef het resultaat bij pakketjes gelijk op 22 miljoen euro, terwijl dat bij brieven met 2 miljoen daalde tot 15 miljoen euro.
Winst daalt
De totale omzet van PostNL nam in de maanden januari tot en met maart met 1,5 procent toe tot 684 miljoen euro, maar de nettowinst daalde van 14 miljoen tot 6 miljoen euro
Voor een beter beeld van de ontwikkeling rekent PostNL met het onderliggende operationele resultaat op kasbasis, daarin zijn de wijzigingen in pensioenverplichtingen en voorzieningen niet meegerekend. Op die basis daalde het resultaat met 1 miljoen tot 31 miljoen euro en dat is in lijn met wat analisten hadden verwacht.