Profiel

Nieuwe Unilever-ceo mag vertrouwen beleggers niet verspelen

29 november 2018 12:07 Aangepast: 29 november 2018 17:19
De nieuwe topman Jope rekent voor 2019 op een hogere winstmarge, maar de omzetgroei haalt de doelstelling weer niet. Beeld © Unilever

De Brit Alan Jope neemt in het nieuwe jaar het roer van de Brits-Nederlandse voeding- en zeepgigant Unilever over van Nederlander Paul Polman. Daarmee verschuift het zwaartepunt in de top naar Groot-Brittannië.

Wie is Jope?

Jope (spreek uit: Djoop) is een 54-jarige Schot, die al 33 jaar bij Unilever werkt. Met zijn benoeming keert de multinational terug naar de traditie van topmannen uit eigen kweek. Tien jaar geleden koos Unilever met Polman voor een buitenstaander, omdat het concern destijds teleurstellend presenteerde.

Eigen kweek dus; wat deed hij bij Unilever?

Na zijn studie commerciële economie aan de Universiteit van Edinburgh trad Jope in 1985 in dienst bij Unilever als junior marketeer. Hij werkte vervolgens in uiteenlopende verkoop- en marketingposities in Groot-Brittannië, Thailand en de VS.

De afgelopen tien jaar steeg zijn ster snel. In 2009 werd hij verantwoordelijk voor Unilever China. Twee jaar later trad hij toe tot het uitvoerende comité van de multinational. In 2013 kreeg hij de leiding over de regio’s Rusland, Afrika en het Midden-Oosten, een jaar later werd hij de baas van de divisie persoonlijke verzorging.

Waar blinkt Jope in uit?

Gezien zijn cv heeft de Schot veel ervaring met groeiregio’s en - divisies. Het bedrijfsonderdeel dat hij de afgelopen vier jaar leidde, deed in die periode een trits overnames. Met een omzet van 21 miljard euro is Persoonlijke Verzorging de grootste divisie van Unilever, goed voor 40 procent van de totale omzet en de helft van de operationele winst.

Hoewel Jope bij buitenstaanders vrij onbekend was, gold hij de de afgelopen weken als een van de grootste kanshebbers om Polman op te volgen.  

Hoe liet zijn voorganger Unilever achter?

Na zijn aantreden in 2009 wist Polman het verdwenen vertrouwen van beleggers in Unilever terug te winnen. De koers steeg van zo’n 18 tot 49 euro. Bovendien profileerde Polman zichzelf en het bedrijf als duurzaam. Maar hoewel de koers van Unilever het juist de afgelopen jaren lekker deed, kwamen er in die periode toch smetjes op zijn blazoen.

Welke smetjes?

Om aandeelhouders te vriend te houden moest Polman tegen zijn zin bedrijfsonderdelen verkopen. Ook raakte Unilever in opspraak rond de discussie over de afschaffing van de dividendbelasting. Na veel onrust bij beleggers zette het concern een streep door de opheffing van het Britse hoofdkantoor.

Wat betekent dat voor Jope?

De keuze voor een Brit als topman is politiek gevoelig, zeker nu Unilever onlangs heeft besloten om het hoofdkantoor niet exclusief in Nederland te plaatsen. Bovendien is ook de tweede man van Unilever, financieel bestuurder Graeme Pitkethly, eveneens Brits. Tegenwicht moet komen van de Nederlandse president-commissaris Marijn Dekkers.

Wat moet Jope als topman gaan doen?

In de eerste plaats moet hij de balans tussen de Britse en Nederlandse belangen binnen Unilever bewaken. Maar eigenlijk belangrijker dan het politieke aspect van de benoeming is, dat Jope het door Polman opgebouwde vertrouwen van de aandeelhouders niet moet verspelen. De keuze voor een interne kandidaat moet nadrukkelijk ook gezien worden als een boodschap aan beleggers, dat Jope niet veel aan de ingezette koers van Unilever zal veranderen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van