De Nederlandse winkels van Hudson's Bay zijn straks voor iets meer dan de helft eigendom van het Oostenrijkse Signa. Daarmee neemt het Canadese Hudson's Bay Company deels afscheid van Hudson's Bay in Nederland.
De verkoop is onderdeel van een veel grotere deal. Zo maakt Hudson's Bay in Nederland onderdeel uit van Hudson's Bay Europe en daarbinnen zijn de Duitse winkels verreweg het belangrijkst. In het persbericht hebben Hudson's Bay en het Oostenrijkse Signa het dan ook bijna alleen over de Duitse activiteiten.
Hudson's Bay Company bezit in Duitsland Galeria Kaufhof, terwijl Signa de warenhuizen van Karstadt heeft. Die twee worden nu samengevoegd in één organisatie. De warenhuizen van Hudson's Bay en de winkels van Saks Off 5th in ons land plus de Belgische warenhuizen van Galeria Inno worden in één keer meegenomen in die deal.
Vastgoed
Hudson's Bay Company (HBC) heeft straks nog maar 49,99 procent in de gezamenlijke onderneming, Signa heeft de rest. Signa en HBC krijgen ook ieder de helft in het vastgoed van HBC in Duitsland.
Verkoop van de helft daarvan aan Signa levert HBC 411 miljoen euro op. Het vastgoed van HBC in Duitsland wordt gewaardeerd op 3,25 miljard euro. HBC zegt dat het vastgoed 1,1 miljard euro meer waard is dan wat het er destijds voor betaalde.
Opstandige belegger
HBC lijkt met de transactie opstandige aandeelhouder Jonathan Litt van Land & Buildings tegemoet te willen komen. Hij was eerder erg kritisch over de verliezen die in Europa worden geleden. Zo pleitte Litt voor verkoop van het onroerend goed.
Door de krachten te bundelen met Karstadt zegt HBC waarde voor de aandeelhouders te creëren en de winstgevendheid te willen verbeteren. Bovendien zou HBC zich kunnen focussen op de activiteiten in de VS en Canada.
Signa
Signa heeft in Duitsland, naast Karstadt, drie luxe warenhuizen, waaronder het beroemde KaDeWe (Kaufhof des Westens) in Berlijn. Verder heeft Signa de naar eigen zeggen grootste webshop voor fietsen in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Noord- en Zuid-Europa.
Ook zegt het de grootste e-retailer te zijn in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, met sterke posities in Frankijk en Spanje.
Verder zegt Signa de nummer één of twee te zijn in 13 Europese landen op het gebied van outdoor kleding.
Signa heeft in Duitsland ook nog eens ruim 70 restaurants in warenhuizen van Karstadt, plus 20 'snackstores'. Ook heeft het een joint venture met Eataly.