Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Beurs

'Beleggers moeten opletten bij beursgang Adyen'

24 mei 2018 13:25 Aangepast: 18 juni 2018 18:13
Mede-oprichter en ceo Pieter van der Does van Adyen. Beeld © Getty

Het aandeel Adyen heeft een hoge waardering en de opbrengst wordt alleen gebruikt om aandeelhouders te laten cashen. Investeringen in het bedrijf worden er niet gedaan met het opgehaalde geld. Dat betekent dat beleggers een beetje moeten oppassen met het aanschaffen van aandelen Adyen, zegt beurscommentator Jacob Schoenmaker.

Adyen heeft een indrukwekkende prestatie neergezet door met nog geen 700 werknemers klanten als Uber, Amazon en Facebook, binnen te halen, zegt Schoenmaker. "Het blijft leuk dat een Nederlands bedrijf zo succesvol is."

Opletten

Er valt hem wel een aantal dingen op aan de geplande beursgang die belangrijk zijn voor beleggers om in het achterhoofd te houden. Zo wil Adyen voorlopig geen dividend uitkeren en vindt Schoenmaker de totale nettowinst, niet echt overhouden.

Dat is opvallend omdat Adyen wel zo’n 0,7 procent per transactie opstrijkt. "Kennelijk gaat de omzet bijna in zijn geheel op aan kosten".

Cashen

Het zal voor particuliere beleggers bovendien lastig zijn om mee te doen aan deze beursgang. "Slechts 15 procent van de aandelen van Adyen wordt naar de beurs gebracht en die aandelen worden geplaatst bij institutionele beleggers". Dat betekent dat particuliere beleggers niet kunnen inschrijven op de aandelen.

"Er worden geen nieuwe aandelen uitgegeven, bestaande aandeelhouders kunnen dus cashen", aldus Schoenmaker.

'Hoge waardering'

Hij vindt de waardering van Adyen, waarvan de beurswaarde wordt geschat op tussen de 5 miljard en 10 miljard euro, hoog. "De omzet moet vertienvoudigen wil je een waardering van 10 miljard kunnen rechtvaardigen", zegt hij. "Je moet dus wel geloven in het groeiverhaal van Adyen".

De kosten die Adyen rekent per transactie zijn volgens Schoenmaker 'heel fors'. Van iedere internetaankoop van 100 euro is zo’n 0,21 euro voor Adyen. Hij denkt dat die hoge marge de belangstelling van andere fintechbedrijven zal oproepen, die de diensten goedkoper kunnen aanbieden dan Adyen.

Uitdaging

"Dat wordt een uitdaging voor Adyen. EBay heeft PayPal ingeruild voor Adyen, maar ze kunnen net zo goed naar een volgend fintechbedrijf overstappen", denkt Schoenmaker.

Tot slot vraagt Schoenmaker zich af of de bedrijven waarvoor Adyen werkt of banken niet zelf de diensten die Adyen aanbiedt gaan aanbieden.

Bekijk het volledige commentaar van Jacob Schoenmaker:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore