Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Beurs

Philips Lighting wordt Signify, merknaam blijft wel Philips

16 maart 2018 11:39 Aangepast: 16 maart 2018 11:51
Ceo Eric Rondolat en cfo Stéphane Rougeot van Philips Lighting. Beeld © ANP

Straks staan er niet meer twee bedrijven op de beurs die Philips heten, want Philips Lighting krijgt een nieuwe naam, met een betekenis waar duidelijk lang over na is gedacht: Signify.

De marketeers van Philips Lighting hebben hun best gedaan bij het bedenken van een nieuwe naam: "Licht wordt een intelligente taal, die verbindt en betekenis overbrengt", stellen ze in het persbericht over de naamswijziging. 

Opvallend genoeg houden de lampen van Signify wel gewoon de merknaam Philips. Dat is omdat het in de sector de hoogst gewaardeerde merknaam is, zegt een woordvoerder tegen RTL Z. Hij wil niet zeggen hoeveel de naamswijziging kost.

Nog 20 jaar Philips als merknaam

Lighting werd in mei 2016 losgemaakt van het Philips-concern en naar de beurs gebracht. Toen werd al afgesproken dat Philips Lighting zijn naam zou wijzigen. Het bedrijf mag nog wel tien jaar de merknaam Philips gebruiken en dat kan nog twee keer met vijf jaar worden verlengd.

Of daarna op de lampen van Signify dan ook Signify komt te staan weet de woordvoerder niet.

Bij verlichting ligt de oorsprong van het Philipsconcern. Maar Philips heeft nu nog maar 18 procent van de aandelen in Philips Lighting. Uiteindelijk wil het helemaal van het belang in Lighting af.

'Naam Philips is last voor de beurs'

Beurscommentator Hans de Geus snapt de naamswijziging wel. De naam Lighting wordt immers vaak verbasterd tot lightning, wat bliksem betekent. Verder zouden beleggers geen fan zijn van de naam Philips, omdat het Philips-concern beleggers vaak teleurstelt. "De naam Philips is een last", aldus De Geus.

Het symbool waaronder Signify op de beurs in Amsterdam wordt verhandeld, blijft trouwens LIGHT. Vorige week werd al bekend dat het aandeel met ingang van maandag 19 maart wordt opgenomen in de AEX-hoofdindex.

Marketing of poëzie?

Roland Koopman en Hans de Geus kunnen het niet eens worden hoe zij de naamswijziging van Philips Lighting moeten zien: is het enorm marketingkletsverhaal, of zorgt het juist voor poëzie op de beurs? Bekijk hun discussie:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore