Beurs

Verdienen op de beurs? 'Kijk naar berichten op Twitter'

20 december 2017 16:01 Aangepast: 12 januari 2018 10:29
Beeld © Getty

Beleggers willen het beter doen dan de index en daarvoor kun je ook kijken naar wat er over bepaalde bedrijven op social media staat.

Als je geld wil verdienen met beleggen, dan kun je je natuurlijk verdiepen in de verschillende bedrijven, maar het loont ook om te letten op wat er allemaal op social media verschijnt over beursfondsen.

Dat blijkt uit onderzoek van de Rotterdam School of Management, onderdeel van de Rotterdamse Erasmus Universiteit, van professor Ting Li, associate professor Jan van Dalen en onderzoeker Pieter Jan van Rees.

1,3 miljoen tweets

De onderzoekers bekeken in een periode van 21 weken in totaal 1,3 miljoen tweets over bedrijven uit de S&P 100 index. Daarin zitten de honderd grootste Amerikaanse bedrijven.

Spam, retweets en berichten van bots worden uit die enorme berg gefilterd. De tweets die werden overgehouden werden opgeknipt in verschillende termen. Van zo'n duizend tweets werd van elke term met de hand bepaald of deze positief of negatief is.

Vervolgens kon het algoritme aan de hand daarvan de resterende tweets beoordelen en een ranglijst opstellen van aandelen waarover twitteraars het meest optimistisch zijn, legt Van Dalen uit. 

Ranglijst

Je laat de computer elke dag een lijstje laten maken en je koopt dan de aandelen die bovenaan staan. Die verkoop je pas als op een gegeven moment andere aandelen hoger staan op die lijst. Die koop je er dan voor terug.

In de onderzochte periode steeg de S&P 100-index met 5 procent. Als je sociale media in de gaten had gehouden, dan had je meer kunnen verdienen. Dat is wel afhankelijk van hoeveel aandelen je koopt en welke periode je terugkijkt. En uiteraard wat de kosten zijn om te handelen.

In het onderzoek is uitgegaan van bepaalde kosten, maar inmiddels kun je via onder meer De Giro een stuk goedkoper handelen. Dat betekent dat je met het algoritme inmiddels makkelijker de index kunt verslaan. 

Zeven dagen

Het meest lucratief is als je aandelen koopt waarover niet één, maar een aantal dagen het meest positief over is getwitterd. Van Dalen denkt dat dat mede komt doordat andere beleggers, als ze de koers zien oplopen, ook instappen en zo de koers verder opdrijven.

Als je maar in één bedrijf was gestapt, dan had je moeten kijken naar de tweets in de afgelopen zeven dagen. Dat had, zonder rekening te houden met kosten, een rendement van ruim 24 procent opgeleverd. Zeven dagen is het maximaal aantal dagen waarnaar in het onderzoek is gekeken.

Als je meer aandelen had gekocht, dan had je het hoogste rendement behaald als je vier tot vijf dagen had teruggekeken.

Thumbnail

Beter dan de index

Het rendemen op twee of meer aandelen is wel lager dan op één. Je koopt dan immers niet alleen het bedrijf dat bovenaan de lijst staat, maar ook fondsen die daaronder staan en waarover dus in mindere mate positief is getwitterd. Toch zou je het dan in de meeste gevallen nog wel beter hebben gedaan dan de index.

Voor wie denkt zelf even zo'n algoritme te maken heeft Van Dalen slecht nieuws. Het team deed er een aantal jaren over, alhoewel er niet steeds aan werd gebouwd. Hij zegt nog niet te zijn benaderd door banken om voor hen zo'n algoritme te maken.

'Bullmarkt'

Professor Li zegt dat het onderzoek betrekking heeft op een periode dat de koersen per saldo stegen. Of de methode ook lucratief is bij dalende koersen kan zij dus niet zeggen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van