Bedrijven

Miljoenenboetes voor NS en ProRail voor wanprestatie hsl

13 april 2017 07:47 Aangepast: 28 juli 2017 09:00
Het hogesnelheidstraject langs de A16. Beeld © ANP

Omdat het de NS vorig jaar niet gelukt is voldoende treinen op tijd te laten rijden over de hogesnelheidslijn, krijgt het bedrijf een boete van 1,25 miljoen euro van staatssecretaris Sharon Dijksma.

Ook spoorbeheerder ProRail wordt afgerekend omdat het de afspraken over de hogesnelheidslijn met het ministerie niet is nagekomen. Het bedrijf, volledig in handen van de staat, moet 1,05 miljoen betalen, schrijft de staatssecretaris (van Infrastructuur & Milieu) aan de Kamer.

Laatste kans

De ondermaatse prestaties op de hsl kan behalve de boetes nog grotere consequenties hebben. Als de NS volgend jaar opnieuw ondermaats presteert, wordt het gedwongen om samen te werken met concurrenten. Die zouden dan wellicht ook mogen rijden op het hogesnelheidstraject.

De NS mag het reizigersvervoer doen op het hoofdrailnet en op de hogesnelheidslijn. Ieder jaar wordt het afgerekend op 12 prestatiedoelen. Als het die niet haalt, kan het ministerie boetes opleggen.

'Rauw op ons dak'

Vorig jaar haalde NS weliswaar 10 van de 12 doelen, maar het lukte niet om te zorgen dat 94 procent van de HSL-treinen op tijd reden en dat 97,5 procent van de passagiers binnen een kwartier konden zitten in de hsl-treinen. Volgens NS is de reden hiervoor dat het traject is uitgebreid.

Het bedrijf verweert zich door naar een onderzoek van vorig jaar te wijzen waaruit zou blijken dat dat iedere vervoerder problemen zou hebben op het traject. Dat het toch een boete krijgt "valt rauw op ons dak", aldus topman Roger van Boxtel. NS overweegt de boete aan te vechten.

Al meerdere malen beboet

Helemaal als een verrassing kan de boete echter niet zijn gekomen. Staatssecretaris Dijksma voerde de druk op NS vorig jaar al op vanwege de problemen met de hogesnelheidslijn op het traject Amsterdam - Rotterdam - Breda. Zij gaf toen al opdracht om te laten onderzoeken of een andere vervoerder het beter kan

Ook aan boetes is het staatsbedrijf wel gewend. In 2015 bijvoorbeeld legde Dijksma's voorganger Mansveld nog de maximale boete op van 5,5 miljoen euro vanwege wanprestaties in de jaren 2013 en 2014. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van