Bedrijven

Overgang naar led kost Philips Lighting veel omzet

23 januari 2017 07:54 Aangepast: 29 juli 2017 03:30
Philips Lightingtopman Eric Rondolat slaat de gong bij de afsplitsing van Philips in 2016. Beeld © ANP

Philips Lighting heeft vorig kwartaal meer winst geboekt dan een jaar eerder, maar de omzet daalde. In de laatste drie maanden van 2016 zakte de omzet met vijf procent naar 1,9 miljard euro.

De nettowinst steeg met 50 procent naar 63 miljoen euro. Het voor eenmalige posten aangepaste bedrijfsresultaat (ebita) verbeterde met bijna een vijfde tot 188 miljoen euro. De ebitamarge ging daarbij van 7,8 naar 9,7 procent. 

Het bedrijf verwacht de winstmarge dit jaar verder op te kunnen krikken, in lijn met de doelstelling van een marge van 11 à 13 procent op de middellange termijn. Aandeelhouders krijgen een dividend van 1,10 euro per aandeel over 2016 en mogen de komende twee jaar op een totaalbedrag van 300 miljoen euro aan extra uitkeringen rekenen. Die beloning ontstaat doordat Lighting aandelen wil inkopen als Philips zijn belang verder verkleint.

Krimp door overgang naar led-verlichting

De cijfers van het verlichtingsbedrijf weerspiegelen de wereldwijde overgang naar led-verlichting. De krimp was dan ook opnieuw bijna volledig toe te schrijven aan de traditionele lampendivisie, waar de opbrengsten met een vijfde afnamen. De divisie die led-verlichting maakt boekte een plus van 10 procent. Bij de levering van 'professionele' verlichting, zoals straat- en stadionverlichting op basis van led, daalde de omzet vorig kwartaal met 2 procent.

De omzet zakte in alle regio's waar Lighting actief is. De achteruitgang was met 3 procent het meest beperkt in Europa. Op het Amerikaanse continent zakten de opbrengsten met bijna 8 procent. 

Lighting meldde verder de voorgenomen benoeming van Gerard van de Aast en Jill Lee in de raad van commissarissen.

'Harde concurrentie'

De cijfers klinken op zich goed, zijn RTL Z-beurscommentator Durk Veenstra en analist Valentijn van Nieuwenhuijzen het eens. Maar het macro-economisch perspectief is niet al te rooskleurig. "Ze moeten zich invechten op een concurrerende markt", vertelt Van Nieuwenhuijzen. 

"Het is niet voor niets dat Philips het bedrijf op afstand zet en het belang van 70 procent dat ze nog hebben verder willen afbouwen", beaamt Veenstra. Lighting is weliswaar een krachtig bedrijf, maar door de strenge concurrentie 'is het een kwestie van schrapen'. "Ze zullen goed op de marges moeten blijven letten om dit bedrijf goed uit te melken", aldus Veenstra. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore