Analyse

McDonald's gaat burgers bezorgen, maar laat ons nog even wachten

02 maart 2017 14:30 Aangepast: 28 juli 2017 18:00
Een bezorger aan het werk voor McDonald's in Peking. Beeld © AFP

De top van 's werelds bekendste fastfoodketen weet het zeker: het tijdperk van burgers bezorgen breekt aan. Toch kan het nog even duren voordat wij in Nederland aan de beurt zijn.

Burgers bezorgen, deed McDonald's dat nog niet dan?

Jawel, het bedrijf test al jaren verschillende vormen van thuisbezorging. Maar dat was altijd nog vrij voorzichtig en voornamelijk in Azië en het Midden-Oosten. In thuisland de Verenigde Staten ging McDonald's in januari een samenwerking aan met één van de nieuwe spelers op de markt, UberEats.

Dit bezorgconcept wordt getest bij 200 filialen in Florida en kost klanten 5 dollar per bestelling. Ook zijn er pilots met bezorgers Postmates en Foodpanda. Slaan die aan, dan volgen meer Amerikaanse staten.

Want, zo geeft de bedrijfstop nu voor het eerst aan: er is kans om 'snel op te schalen' in de geëxplodeerde bezorgmarkt. Die wordt door McDonald's geraamd op 100 miljard dollar.

Waarom nu pas inspringen?

De druk neemt toe. De fastfoodketen wil groeien, maar heeft de omzet in de Verenigde Staten sinds 2012 terug zien lopen met 500 miljoen transacties. In 2015 zorgde het nieuwe ontbijtmenu en de mogelijkheid van de hele dag ontbijten nog voor een opleving.

Nu wil ceo Steve Easterbrook ook de rest van de verloren klanten terugwinnen. Daarom is hij actief op zoek naar bezorgpartners. Toen hij tijdens de investeerdersdag in Chicago daarbij de naam van bezorger GrubHub liet vallen, sprong de aandelenkoers van dat bedrijf direct omhoog. 

Thumbnail

De Brit Easterbrook trad aan in 2015. Hij wil vernieuwen met meer service en keuze om zelf burgers samen te stellen. (foto: Getty) 

Al is de concurrentie in de fastfoodwereld enorm. Naast bekende namen zoals Burger King, Wendy’s, Taco Bell, KFC en Subway veroveren ook bedrijven zoals
Chipotle Mexican Grill, Shake Shack en Five Guys de drukbezette markt.

Dat is reden voor McDonald's om dit jaar een volledig digitaal bestelsysteem uit te rollen. Via de app kunnen klanten nog voordat ze bij een filiaal zijn, op hun smartphone een bestelling plaatsen en afrekenen. Kortom: je hoeft straks nooit meer in de rij te staan voor je burger.

Thumbnail

Wanneer kan ik een Big Mac in Nederland laten bezorgen?

Dat doet het bedrijf nog niet uit de doeken. McDonald's Nederland laat RTL Z weten dat het verheugd is 'dat thuisbezorgen met nog meer nadruk de aandacht krijgt' en wijst daarbij op ontwikkelingen om hier op grotere schaal mee te testen.

Dat is in ieder geval weer een stap. In november benadrukte McDonald's nog dat hun eten bedoeld is om direct na bereiding genuttigd te worden. "Wij zien niet hoe wij dit kunnen garanderen met een bezorgservice", zei het bedrijf toen. Daarbij moet Nederland als 'top 15-land' natuurlijk ook langer wachten op innovaties. 

Waar wachten ze op dan?

Wat meespeelt is dat veel filialen van McDonald's in Nederland aan de snelweg zitten, van nature geen ideale uitvalsbasis voor thuisbezorgen. Aan de andere kant: vrijwel alle steden hebben een filiaal in de binnenstad, in potentie prima bezorgpunten.

Een multinational met de omvang van McDonald's overwogen keuzes maken. Want, zoals hoogleraar e-marketing Cor Molenaar eerder al zei, er komt golf een van nieuwe toepassingen op ons af. "Als je als bedrijf te vroeg gaat uitrollen, kan dat tegen je werken."

Voorlopig is het dus eerst wachten op die mobiele app. Tot die tijd kunnen klanten bij een kwart van de restaurants wel tafelbediening krijgen en bij 80 procent gebruikmaken van bestelschermen.

Thumbnail

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore