Bedrijven

Winst Coolblue 3,1 miljoen euro, bedrijf sluit lening af voor dividend

26 mei 2016 20:42 Aangepast: 26 mei 2016 20:51
Beeld © ANP

Coolblue zag in 2015 zijn omzet meer dan verdubbelen, maar de winst blijkt nog maar magertjes. Vorig jaar eindigde het bedrijf 3,1 miljoen euro in het groen onder de streep, ruim de helft minder dan het jaar ervoor.

Vorige maand deponeerde het bedrijf zijn jaarrekeningen bij de Kamer van Koophandel, maar tot nu toe bleven deze onopgemerkt. Magazine Quote had de tegenwoordigheid van geest om deze als eerste op te diepen.

Uit de papieren van CoolblueHolding en Coolbluebeheer blijkt dat het bedrijf afgelopen december een lening bij de Rabobank afsloot van 48,5 miljoen euro. De lening moet in 2018 terugbetaald zijn, al is er een mogelijkheid om de looptijd twee keer met één jaar te verlengen. Op de website van Quote verklaart CEO Pieter Zwart dat dit bedrag bedoeld is voor het regelen van aandeelhouderszaken, "onder andere het uitkeren van dividend".

'Korte termijn winst niet ons doel'

Zwart wilde in januari bij de bekendmaking van de jaarcijfers niet praten over de winst. Hij benadrukte liever de omzet, die met 54 procent steeg naar 555 miljoen euro. Het bedrijf groeit al jaren keihard: afgelopen tien jaar verzestienvoudigde de webgigant in omzet. De winst daalde echter van 5,6 miljoen euro in 2014 naar 3,1 miljoen euro vorig jaar.

"Korte termijn winst maximalisatie is niet ons doel", verklaart Zwart tegenover Quote. Het bedrijf heeft momenteel hoge kosten, zo opende het een nieuw magazijn en trok het veel extra werknemers aan. De kostenpost voor al deze nieuwe collega’s steeg daarom ook van 24 miljoen naar 31 miljoen euro. 

In maart haalde het bedrijf HAL Holding binnen als aandeelhouder. De investeringsmaatschappij heeft een belang genomen van 20 procent in de webwinkelbedrijf, lieten de Rotterdamse investeerder en de succesvolle pakjesbezorger weten. Ze maakten daarbij geen financiële details bekend.

Andere grote webwinkelbedrijven ook weinig winst

Alhoewel de winst marginaal is vergeleken met de omzet, is de webwinkel daarin niet uniek. Zalando, groot in schoenen en kleding, haalde vorig jaar een omzet van bijna 3 miljard euro, maar behaalde een winst van 121 miljoen euro. De internettak van Ahold, zoals bijvoorbeeld ah.nl en bol.com, maakte vorig jaar een klein verliesje, volgens de woordvoerder. Het bedrijf zegt eerst te willen focussen op groei en wil zich pas vanaf 2018 richten op winstgevendheid. 

Een hoop grote webwinkels maken helemaal geen winst, zei Hans van Tellingen van marktonderzoeksbureau Strabo eerder. "Het is veel goedkoper om 10.000 mensen naar je winkel te halen, dan pakketjes te versturen." Over het algemeen, is het aantal pakketjes dat retour gestuurd wordt, is nog steeds erg hoog. Dat kan flink in de kosten lopen bij webwinkels.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore