Ga naar de inhoud
Deze zomer

Na Netflix gaat ook Disney+ accountdelers aanpakken

Foto ter illustratie. Beeld © ANP / Hollandse Hoogte / Roger Dohmen

Streamingdienst Disney+ gaat het delen van accounts moeilijker maken. Gebruikers die hun account delen met iemand die niet bij hetzelfde huishouden hoort, krijgen een melding met de vraag of ze niet een eigen abonnement willen.

Het gaat om accounts waarbij Disney+ zelf constateert dat er mogelijk sprake is van 'ongeoorloofd delen'. Het bedrijf gaat het verder mogelijk maken om abonnees tegen een extra betaling hun account te laten delen met mensen buiten hun huishouden. Hoe hoog deze extra premie wordt, maakte het bedrijf nog niet bekend. 

Algemene voorwaarden aangepast

De maatregelen gaan ook pas in de zomer in, meldt techsite The Verge. "We willen zo veel mogelijk mensen bereiken met onze uitstekende content", aldus topman Hugh Johnson. 

Netflix
Februari 2023:
Netflix vraagt tot 6 euro per maand extra voor delen van account

Het bedrijf heeft de algemene voorwaarden voor gebruikers van zowel Disney+ als Hulu aangepast om de veranderingen door te kunnen voeren. De belangrijkste verandering is dat gebruikers hun acocunt niet meer mogen delen met mensen buiten het huishouden. 

Wie nu abonnee wordt bij een van de streamingdiensten, krijgt al te maken met deze regel. Voor bestaande gebruikers gaat de regel in op 14 maart, meldt The Verge. 

Netflix gaf het voorbeeld

De grote concurrent Netflix hanteert sinds de zomer van 2023 een soortgelijk beleid. En dat heeft het bedrijf bepaald geen windeieren gelegd, want het kreeg er bijna 9 miljoen nieuwe abonnees bij in het eerste kwartaal na de invoering van de regel

Trucje
Oktober 2023:
Trucje van Netflix werkt: streamingdienst krijgt er bijna 9 miljoen abonnees bij

Disney heeft het zelf ook even uitgetest. Canadese gebruikers kregen al in november van vorig jaar de waarschuwing dat ze hun account niet meer mochten delen met mensen buiten het eigen huishouden, meldde The Verge al eerder

Meer opbrengst per gebruiker

In de cijfers van het bedrijf is het effect hiervan al een beetje terug te zien. In de laatste drie maanden van vorig jaar steeg de gemiddelde opbrengst per maand per gebruiker met 9 procent in de thuismarkt van het bedrijf: de Verenigde Staten en Canada.