Ga naar de inhoud
Intensiever cameratoezicht

Strengere controles bij Jumbo vanwege 100 miljoen schade door diefstal

Drukte in aanloop naar kerst in een Jumbo-filiaal in Sappemeer. Beeld © ANP / Hollandse Hoogte / Venema Media

Supermarktketen Jumbo, na Albert Heijn de grootste van het land, gaat strenger optreden tegen winkeldiefstal. Het bedrijf had vorig jaar een schadepost van 100 miljoen euro door mensen die wel kwamen winkelen, maar niet betaalden. Het cameratoezicht in de winkels wordt uitgebreid.

Verder neemt het bedrijf nog een aantal 'andere zichtbare en onzichtbare maatregelen', meldt het. Om wat voor soort maatregelen het precies gaat is onduidelijk. Die worden in de komende weken uitgewerkt, laat een woordvoerder weten na vragen van RTL Nieuws. "We vragen ons bijvoorbeeld af in hoeverre AI hierbij een rol kan spelen", voegt hij nog toe. 

Spanningen

Winkeldiefstal is een groeiend probleem, constateert het Brabantse familiebedrijf. Voor iedere 100 euro die het bedrijf verkoopt in de winkels, wordt 1 euro gestolen. En dat zorgt niet alleen voor financiële schade, maar ook voor vervelende situaties voor werknemers. En 'toegenomen spanningen'. 

Duizenden
Lees ook:
Duizenden winkelverboden per jaar voor diefstal: 'Ik vergat het keukenpapier'

Het bedrijf is daar klaar mee en gaat daarom ingrijpen. Daarvoor gaat het deze maand testen met nieuwe maatregelen om diefstal te voorkomen en te bestrijden. Dat gaat onder meer gebeuren met 'intensiever cameratoezicht'. En dus nog andere maatregelen die nog onbekend zijn. 

"Een verlies door diefstal van 1 procent klinkt misschien niet zo veel, maar in ons geval gaat het dan om een bedrag van meer dan €100 miljoen per jaar", legt topman Ton van Veen het besluit uit. De keten verbindt er meteen een mooi reclamedoel aan. "Als we dit bedrag in prijsverlaging zouden kunnen stoppen, dan profiteren al onze klanten hiervan", aldus Van Veen. 

Strategie aangepast

Het bedrijf had een moeizaam jaar achter de rug. De omzet van het concern - inclusief restaurantketen La Place - groeide weliswaar tot 11 miljard euro. Maar Jumbo deed het minder goed dan de concurrentie. Het bedrijf verloor ook iets aan marktaandeel. Om het tij te keren, heeft het bedrijf de strategie aangepast

Jumbo
Lees ook:
Jumbo sleutelt aan 7 zekerheden: minder service, lagere prijzen