Ga naar de inhoud
300 miljoen euro

Schadevergoeding voor gedupeerden woekerpolis ASR en Aegon

Protest van woekerpolisklanten Beeld © Editorial / Erik van 't Woud

90.000 gedupeerden met een woekerpolis - een beleggingsverzekering met hele hoge verborgen kosten - krijgen na tien jaar procederen een schadevergoeding van 250 miljoen euro. Het gaat om klanten die zo'n polis hebben afgesloten bij Aegon of ASR. In totaal hebben de gedupeerden 140.000 woekerpolissen.

De komende maanden werken de betrokken partijen de praktische uitvoering van de regeling verder uit. Hoeveel een klant exact krijgt, is afhankelijk van de polis, inleg en ingehouden kosten. De vergoeding per polishouder varieert van enkele honderden euro's tot in een enkel geval 10.000 euro of meer.

Het betreft beleggingsverzekeringen van zowel ASR zelf als van Aegon, waarvan de Nederlandse tak dit jaar voor bijna 5 miljard euro is overgenomen door ASR. 

Wat zijn woekerpolissen?

Wie tussen 1989 en 2008 een beleggingsverzekering afsloot heeft hoogstwaarschijnlijk een woekerpolis. Er werden in totaal 7 miljoen van dit soort polissen verkocht. De belofte? Hoge rendementen voor mensen die hun geld voor twintig of dertig jaar wilden wegzetten.

Het was een fiscaal aantrekkelijke investering. Je mocht je inleg namelijk aftrekken van de belasting. Maar in 2006 barstte de bubbel. Er bleken enorme hoge kosten aan deze polissen te zitten waardoor de kosten de baten begonnen te overwoekeren. Het product at als het ware de inleg op waardoor mensen berooid achterbleven.

NN
Lees ook:
NN wint woekerpoliszaak, consumenten voldoende geïnformeerd

Claimorganisaties proberen gedupeerden sinds 2006 te mobiliseren om schadevergoedingen los te krijgen bij verzekeraars. Er werden verschillende rechtszaken gevoerd, tot aan het Europese Hof toe. Niet alleen tegen ASR en Aegon, maar ook tegen andere aanbieders zoals Nationale Nederlanden, Reaal, de Goudse en Achmea.

Rechtszaken stopgezet

ASR heeft nu een overeenkomst gesloten met de claimorganisaties ConsumentenClaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond. Zij hebben ASR beloofd om al hun claimprocedures tegen de onderneming stop te zetten. 

ASR zet 300 miljoen euro apart voor de deal. Vijftig miljoen daarvan is voor schrijnende gevallen en voor klanten die niet zijn aangesloten bij de organisaties en die niet eerder een vergoeding hebben gehad. Die klanten moeten de zaak zelf afhandelen bij ASR.

De overeenkomst met de claimorganisaties is echter pas definitief geldig als negentig procent van de aangesloten klanten akkoord is met de regeling. Klanten krijgen vanuit de claimorganisaties een bericht over het exacte bedrag dat ze krijgen. De regeling geldt voor bijna driehonderd verschillende productvarianten die in de loop der jaren door ASR en Aegon zijn verkocht. 

Consumentenorganisaties
Lees ook:
Consumentenorganisaties geven Achmea ultimatum om woekerpolis

Ab Flipse, voorzitter van Vereniging Woekerpolis.nl, is blij. "Dit is ontzettend goed nieuws voor onze achterban. We zijn dan ook trots dat we na tien jaar procederen een regeling hebben weten te bereiken. De afhandeling gaat nog wel een paar maanden duren, omdat voor iedereen een persoonlijke berekening gemaakt gaat worden.’ 

Jos Baeten, topman bij ASR: Met dit akkoord kunnen we dit dossier afronden en geven we klanten duidelijkheid." Dat er een akkoord is, betekent ook dat een rechtszaak die Aegon wilde aanspannen bij de Hoge Raad van de baan is. 

Woekerpolishouders
Lees ook:
Woekerpolishouders kunnen schikken met Allianz

Rechtszaak

Eind september oordeelde het gerechtshof in Den Haag nog dat Aegon klanten onterecht hoge kosten in rekening had gebracht bij de beleggingsverzekering. Het ging om de producten Koersplan, Fundplan en Vermogensplan. Dat moest de verzekeraar van de rechter vergoeden, inclusief gemist rendement.

Daarop kondigde Aegon aan naar de Hoge Raad te stappen. "Na bestudering van het arrest is ASR tot de conclusie gekomen dat zij het op fundamentele punten oneens is met de uitspraak van het hof en stelt daarom cassatie in bij de Hoge Raad," meldde de verzekeraar op 28 september

Waarom de verzekeraar twee maanden later opeens compleet anders denkt en een akkoord sluit met de claimorganisaties is onduidelijk.

Oproep andere verzekeraars 

Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar spreekt van een mijlpaal: "Dit is een enorm belangrijke stap en een overwinning voor consumenten. Het woekerpolisdossier sleept zich al een decennium voort. Dat een grote verzekeraar als ASR nu met een vergoeding komt, biedt hoop. We roepen de resterende verzekeraars dan ook op dit voorbeeld te volgen. Dan kunnen we dit boek eindelijk sluiten."

Met verzekeraar Allianz werd eerder een schikking bereikt over woekerpolissen. Dat gebeurde in 2017. Hoe die compensatieregeling er precies uit zag, wilden de verzekeraar en claimclubs niet in het openbaar zeggen. Duidelijk was wel dat in de compensatie niet alleen directe verborgen kosten zitten, maar ook rendementsderving

Woekerpolisaffaire: een jarenlange strijd

00:56

In een eerdere versie van dit artikel meldden we -door verkeerd ontvangen informatie- dat er 140.000 gedupeerden waren. Het gaat om 90.000 gedupeerden met 140.000 woekerpolissen.