Ga naar de inhoud
'Betekent niks'

T-mobile en Tele2 verder onder nieuwe naam: Odido

Beeld © RTL Nieuws

De namen T-mobile en Tele2 Mobiel verdwijnen uit Nederland. In hun plaats komt één nieuw merk: Odido. Dat maakt moederbedrijf T-mobile Nederland vandaag bekend, dat ook verder gaat als Odido. Het nieuwe bedrijf komt ook met nieuwe abonnementsvormen voor onbeperkt mobiel internet.

Twee jaar geleden werd de Nederlandse tak van T-mobile verkocht aan twee investeringsmaatschappijen. De voormalig eigenaren, Deutsche Telekom en het Zweedse Tele2, kregen daar ruim 5 miljard euro voor. 

Direct na de overname is begonnen met het uitstippelen van een nieuwe merkstrategie en bedrijfscultuur, zegt commercieel directeur Tisha van Lammeren. Odido moet inclusiviteit uitstralen, omdat je het zowel van links als van rechts kunt lezen. En het logo bestaat uit verschillende vormen. "Daarmee geven we aan: ook al ben je anders, samen zijn we één eenheid, en dat is dan: Odido." Het woord zelf betekent niks. 

'Betere service'

En die vernieuwing is beter voor de klant, belooft het bedrijf. Ter ondersteuning noemt Van Lammeren de nieuwe abonnementen, die ook met een groep zijn te delen. Die moeten goedkoper zijn dan bij de concurrentie. En de service wordt verbeterd. "Wij hebben bijvoorbeeld onze openingstijden voor de klantenservice en de diensten die we via app verlenen uitgebreid", aldus Van Lammeren.

Nieuwe klanten kunnen bij Odido straks kiezen uit vier typen abonnementen met onbeperkt internet, die verschillen qua internetsnelheid. Wie meer betaalt, krijgt sneller internet. Prijzen variëren van 20 euro voor 10 Mbit per seconde, tot 49,50 euro voor 1000 Mbit per seconde. Odido is daarmee naar eigen zeggen de eerste in Nederland die onderscheid maakt op basis van internetsnelheid, in zijn assortiment. 

Voor bestaande klanten verandert er niets, zolang hun huidige abonnement loopt. Alleen de naam en vormgeving veranderen dus. 

Marktleider

Ons land telt drie grote partijen voor mobiele telefonie en mobiel internet: Vodafone Ziggo (Vodafone, Hollands Nieuwe), KPN (KPN, Simyo, Youfone) en nu dus Odido (Odido, Ben, Simpel). Odido is met een marktaandeel van zo’n 30 tot 35 procent de grootste. De merknamen Ben en Simpel blijven, net als Tele2 Thuis. 

'Project M'

Onder de naam 'Project M' werkte T-mobile de afgelopen twee jaar aan deze naamswijziging. Het afgelopen weekend zijn in zo’n 48 uur tijd de bijna 120 winkels van T-mobile omgebouwd tot Odido-filialen. 

Er is veel moeite gestoken in de geheimhouding. Op een industrieterrein in Apeldoorn is in een raamloze loods een Odido-winkeltje nagebouwd, voor tv-interviews en beeldopnamen. Daar prijkte aanvankelijk een schuilmerknaam op de nepgevel.

Media kregen ook een concept-persbericht met die schuilmerknaam (Elloh). Maar werden alsnog gevraagd een geheimhoudingsverklaring te tekenen: journalisten die voor vandaag de naam zouden publiceren zouden een boete van 10.000 euro moeten betalen. RTL Nieuws stemde in met het embargo, maar tekende geen geheimhoudingsverklaring. Op de dag van het interview werd de echte nieuwe naam gedeeld. 

In aanloop naar de grote dag van de bekendmaking nam de spanning toe, geeft commercieel directeur Tisha van Lammeren toe. "Soms moet ik een pilletje nemen om mezelf kalm te houden", zei ze gekscherend in gesprek met RTL Z.