Het failliete herstelbedrijf Fixers heeft de afgelopen 3 jaar een verlies van ruim 3 miljoen euro gemaakt. De teruggave van ingeleverde smartphones, tablets en laptops van ruim 500 klanten levert problemen op. Dat blijkt uit het vandaag verschenen eerste faillissementsverslag.
Fixers werd opgericht in 2017 door drie ondernemers, onder wie investeerder Michiel Mol. Die investeerder is onder meer bekend van internetbedrijf Lost Boys en het Formule 1 team van sportwagenbouwer Spyker.
Het bedrijf groeide uit tot 13 vestigingen, en haalde eind vorig jaar nog 2 miljoen euro op om verdere groei te financieren. In plaats daarvan sloot het bedrijf vijf winkels, en ging vervolgens failliet.
Miljoenenverliezen
In het eerste faillissementsverslag schrijft curator Victor Kruit dat het bedrijf nooit winst heeft gemaakt. In de periode van 2020 tot en met 2022 boekte Fixers volgens het verslag een verlies van 3 miljoen euro.

Die cijfers hebben betrekking op de belangrijkste werkmaatschappij Fixers b.v. en corresponderen overigens niet helemaal met de cijfers uit de jaarrekeningen die Fixers in de aanloop naar de beursgang op de mkb-beurs NPEX presenteerde.
De miljoenenverliezen staan haaks op het succesverhaal waarmee Fixers een half jaar geleden aan potentiële beleggers werd verkocht. Zo stelde de directeur van het bedrijf in het televisieprogramma Business Class van Harry Mens dat de onderneming 'stond als een huis'. Volgens presentator Mens, overigens de schoonvader van Fixers-oprichter Michiel Mol, leek de investering 'redelijk risicoloos'.
Gedupeerde klanten
Niet alleen beleggers in de NPEX-lening blijken door het faillissement te zijn gedupeerd. Ook voor veel klanten die hun kapotte smartphone, tablet of laptop bij Fixers hadden gebracht op het moment dat het bedrijf failliet ging, zijn de rapen gaar. Volgens het faillissementsverslag gaat het om ruim 500 klanten en levert de teruggave van de elektronica veel problemen op.

Omdat de winkels dicht zijn, liet de curator alle reparatiegoederen op de diverse locaties ophalen en afleveren op de hoofdvestiging van Fixers in Nieuw-Vennep. Daar konden klanten hun eigendommen (al dan niet gerepareerd) gedurende twee dagen ophalen.
Eigendommen niet opgehaald
Niet alle klanten blijken zin of tijd te hebben gehad om naar Nieuw-Vennep af te reizen om hun spullen op te halen. Curator Kruit schrijft namelijk dat een 'grote hoeveelheid' eigendommen niet is opgehaald.
Ook kon een relatief groot aantal goederen niet worden teruggevonden 'omdat de orderbonnen in het systeem van het bedrijf in een aantal gevallen niet blijken te matchen met de al dan niet gerepareerde producten'. Om klanten de mogelijkheid te geven hun eigendommen alsnog terug te krijgen, organiseert de curator nog een laatste uitgiftedag.
Doorstart
Vrijdag meldde RTL Z dat Fixers onder een andere eigenaar een doorstart maakt, waarbij vijf winkels weer open zullen gaan. Volgens de curator waren er drie biedingen op de failliete boedel.
De keuze viel op de uiteindelijke koper, mede omdat zijn bod het hoogste was, hij een deel van het personeel wilde overnemen, en 'zich had voorgenomen de benadeelde consumenten van het bedrijf op enigerlei wijze te compenseren', aldus de curator in het verslag.
