Feestcijfers Ahold in aanloop naar fusie met Delhaize

Ahold groeide in het eerste kwartaal van dit jaar op alle fronten. De omzet steeg naar 11,7 miljard en de nettowinst pakte met 241 miljoen euro zelfs 13 procent hoger uit.
De netto omzet steeg, gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten, met 3,5 procent. Ahold groeide in de eerste maanden van dit jaar op alle fronten. Zowel in Europa als in Amerika zag de grootste grootgrutter van Nederland de omzet, winst en marge stijgen.
Bestek en online stuwen omzet
In Nederland boekte Ahold, met merken als Albert Heijn en Bol.com, een netto omzet van net iets minder dan 4 miljard: een stijging van 4,9 procent. Het onderliggend bedrijfsresultaat schoot 13,9 procent omhoog naar 189 miljoen euro.
Volgens het bedrijf profiteerde Albert Heijn onder andere van de succesvolle bestekactie. Daardoor zou het aantal transacties en het volume gegroeid zijn.
Ook online is de rek er nog niet uit bij Ahold. Bol.com en AH.nl (de webshop van Albert Heijn) lieten een omzetgroei van 30 procent in de boeken zetten. Toch weet het concern nog altijd geen winst te maken via haar internetactiviteiten.
Delhaize
Halverwege dit jaar wil Ahold de fusie met de Belgische branchegenoot Delhaize hebben afgerond. Volgens het Zaandamse bedrijf ligt alles op schema om dat doel te gaan halen.