De failliete Nederlandse bouwer van vluchtsimulatoren Avion maakt een doorstart. De Indiase vliegopleider Gen24 Flybiz neemt het bedrijf over. Dankzij de doorstart behoudt een groot deel van de werknemers hun baan.
Ook kunnen sommige investeerders die de afgelopen jaren tientallen miljoenen in het bedrijf staken, waarschijnlijk nog iets van hun investering terughalen. Dat bevestigt waarnemend curator Salim Hossaini, die is betrokken bij de afwikkeling van het faillissement.
Hoeveel de nieuwe eigenaar precies voor het Nederlandse bedrijf betaalt, kan Hossaini nog niet zeggen. "In vergelijking met het geld dat er de afgelopen jaren is ingestoken, is het niet substantieel. Maar het is zeker ook geen symbolisch bedrag. Het loopt in de miljoenen."
Wereld veroveren
Avion uit Nieuw-Vennep werd in 2015 opgericht en ontwikkelde met steun van technologiebedrijf VDL, investeerder 5Square, een investeringsfonds van zakenbank Kempen & Co en subsidiegevers een simulator die de vlucht van een Airbus A320 tot in detail nabootst.

Daarmee wilde het bedrijf de wereldmarkt veroveren. Eind vorig jaar ging Avion mede door de coronapandemie en de gevolgen voor de luchtvaartmarkt echter failliet.
Doorstart
De snelle doorstart vóór de Kerst waarop curator Michel Moeijes eind november hoopte, kwam er niet. Maar eind vorige week sloot waarnemend curator Hossaini uiteindelijk toch een deal, met de jonge Indiase vliegopleider Gen24 Flybiz.
Gen24 is onderdeel van het twintig jaar oude Gangamai Industries & Construction, dat onder meer actief is in de bouw en de suiker- en ethanolproductie. Gangamai behoort op haar beurt tot de Indiase bedrijvengroep Padmakar Mulay, met in totaal zo'n 1200 medewerkers.
Curator Hossaini is blij met de doorstart. "Avion is een mooi bedrijf. Als onderdeel van het verkooptraject heb ik met een van de potentiële kopers een 2,5 uur durende fly-out in een van de simulatoren mogen meemaken. Het is een uniek product, dat tien stappen voor is op de concurrentie."
Grote opdracht
De curator erkent dat het bereiken van de doorstart langer heeft geduurd dan aanvankelijk gehoopt. "Het was een lang traject met veel geïnteresseerden, vooral ook uit het buitenland. Uiteindelijk heeft de partij gewonnen die het beste is voor de onderneming en de schuldeisers."
Onderdeel van de deal is dat Avion meteen al een opdracht van zijn nieuwe eigenaar krijgt voor de bouw van acht vluchtsimulatoren. Twee daarvan moeten vóór juli worden geleverd, voor de opening van een nieuw opleidingscentrum in India.
Volgens de curator zijn investeerders die aandelen in Avion kochten, hun geld kwijt. "Maar er zijn ook investeerders die leningen aan het bedrijf verschaften, en daarvoor zekerheden bedongen. Als gevolg van de doorstart kunnen zij wel een deel van hun investering terugzien."
Baanbehoud
Bij Avion werkten ooit 43 mensen, waarvan zo'n 30 in Nederland. Bij het faillissement was het aantal medewerkers in Nederland al teruggelopen tot 24. Daarvan kreeg iedereen een nieuwe arbeidsovereenkomst aangeboden. "Bijna iedereen is op dat aanbod ingegaan", aldus Hossaini.
Ook de activiteiten in Engeland, waar gemiddeld zo'n zes mensen werkten, gaan mee in de doorstart.