Ga naar de inhoud
Lange rijen

Schiphol: nog geen garanties voor probleemloze meivakantie

Drukte op Schiphol in de kerstvakantie. Beeld © ANP Foto

Vanaf 26 maart geldt er geen beperking meer van het aantal vertrekkende passagiers vanaf Schiphol. Maar dat de drukke meivakantie vlekkeloos verloopt, durft de luchthaven nog niet te beloven. Er zijn nog steeds 425 beveiligers te weinig en op sommige piekmomenten zijn er meer reizigers dan het systeem op Schiphol aankan.

Vanwege het tekort aan onder meer beveiligers mogen er sinds oktober dagelijks ruim negenduizend passagiers minder op het vliegtuig stappen dan normaal. Per 26 maart beperkt Schiphol niet langer het totaal aantal vertrekkende passagiers, maakte de luchthaven vandaag bekend.

Meer passagiers in meivakantie

Van de 850 extra beveiligers die Schiphol nodig heeft, is volgens de luchthaven ongeveer de helft inmiddels aangenomen. Schiphol heeft goede hoop dat het resterende tekort aan personeel de komende maanden richting de zomervakantie wordt opgelost.

Garanties voor een vlekkeloze meivakantie geeft de luchthaven evenwel nog niet. Er zullen in die periode ieder geval meer passagiers mogen vertrekken dan in de rampzalige meivakantie van vorig jaar. Maar hoeveel mensen dat precies worden, moet Schiphol nog afstemmen met onder meer de luchtvaartmaatschappijen en bagage-afhandelaren.

Vipservice
Lees ook:
Vipservice Schiphol razendpopulair door wachtrijen, nu dicht voor nieuwe reizigers

Schiphol ziet met name nog knelpunten in de ochtenden, tussen 06.00 uur en 11.00 uur. Dan worden op sommige momenten nog meer reizigers verwacht dan het systeem aankan. De komende weken voert Schiphol daarom gesprekken met bijvoorbeeld de vliegmaatschappijen om dat op te lossen. 

Zo moet worden voorkomen dat er opnieuw lange wachtrijen ontstaan. "We gaan geen risico’s nemen", zegt topman Ruud Sondag. "We gaan daarom nu samen aan de slag met onze partners op de luchthaven om de laatste knelpunten aan te pakken richting meivakantie en daarna."

Lange rijen

De problemen op de luchthaven begonnen driekwart jaar geleden, in de meivakantie van 2022. Er waren te weinig beveiligers om alle reizigers op tijd door de security te krijgen en te weinig bagage-afhandelaars. Dat zorgde voor lange rijen bij de vertrekhallen.

Om problemen in de zomermaanden te voorkomen, deelde Schiphol vanaf 1 juni een zomerbonus uit. Beveiligers, bagage-afhandelaars, schoonmakers en buschauffeurs kregen er tijdelijk 5,25 euro per uur bij. De bonus kon niet voorkomen dat het in de zomermaanden weer te druk was.

Schiphol
Lees ook:
Schiphol geeft weggevallen slots voor vluchten nog niet vrij

Om de wachtrijen te verminderen, besloot toenmalig topman Dick Benschop om ook in de zomermaanden het aantal passagiers aan banden te leggen dat vanaf de luchthaven zou mogen vertrekken. Zo mochten in juli dagelijks 67.500 passagiers op het vliegtuig stappen, 13.500 minder dan normaal.

Het lek was daarmee nog steeds niet boven. Doordat de zomerbonus per september afliep, verdween een deel van het nieuw aangetrokken beveiligingspersoneel weer. Ook in de nazomer en de herfstvakantie moest het maximumaantal passagiers daarom omlaag.

Sinds oktober geldt een maximum van 57.000 vertrekkende passagiers per dag op Schiphol, ruim negenduizend minder dan gebruikelijk. Dat maximum geldt dus tot 26 maart, het start van het nieuwe seizoen.

Dick
Lees ook:
Dick Benschop stapt op als topman van Schiphol na maanden van chaos

Door de maandenlange chaos nam Benschop half september zelf het besluit om op te stappen als topman. Ruud Sondag vervangt hem tot een opvolger is gevonden.

Reizigers die tussen 23 april en 31 oktober hun vlucht misten, terwijl ze wel op tijd op Schiphol aanwezig waren, konden tot en met 30 november hiervoor compensatie aanvragen bij de luchthaven. Luchtvaartmaatschappijen kregen tijdelijk 350 euro per passagier die niet kon vertrekken door de omstandigheden.

Ook als je vier uur van tevoren aanwezig was op Schiphol, was het stressen om je vlucht te halen:

4 uur van tevoren op Schiphol? Zelfs dan dikke stress

04:04
Dit is een artikel van