Ga naar de inhoud
220.000 blikjes verkocht

Dit bedrijf maakt visvrije tonijn: 'Proeven, aanpassen en weer proeven'

Michael Luesink (rechts) en Dennis Favier, eigenaren van Seasogood. Beeld © Malini Witlox

Proeven, heel veel proeven. Zo kwamen de oprichters van Seasogood achter het beste recept voor visvrije tonijn. Inmiddels is de visvervanger bij alle Albert Heijns te koop en wordt gewerkt aan visvrije kibbeling en visvrije zalm.

In het bedrijfspand van Seasogood in Den Bosch, zitten alleen bedrijven die werken in de agri & foodsector. Geen standaard kantoren dus, maar diverse laboratoria en proefkeukens. 

In een grote proefkeuken zijn product developer Shar Pijpers en stagiair Thomas aan het werk. Hier werd eerder de visvrije tonijn ontwikkeld. Nu werken ze aan visvrije zalm en visvrije kibbeling.

Rode kool en wortel

Op tafel staan 40 piepkleine bekertjes, gevuld met paarse, gele en rode kleurstof, die worden gemengd.

Wat extract van rode kool erbij, of wortel. Samen bepalen ze wat de beste kleur is voor de zalmvervanger, die volgend jaar op de markt moet komen.

"De basis is eiwit, maar welke leent zich het beste? Het kan met sojabonen maar ook met andere eiwitbronnen zoals veldbonen, erwten of rijst."

Op een snijplankje liggen vier soorten visvrije zalm, allemaal in een andere vorm en kleur. In deze experimenteerfase heeft het ene stukje de duidelijke lamellen van de vis en oogt de andere wat ruwer.

Eiwitten van bonen

Het is belangrijk dat we onze oceanen ontlasten en minder vis eten, aldus Michael Luesink (34), medeoprichter van Seasogood. Hij is veganistisch en compagnon Dennis Favier (38) is vegetarisch. Beiden volgden de studie Food Innovation aan HAS Hogeschool in Den Bosch.

Kaas
Lees ook:
Kaas maken van gras zonder koeien: 'Het is een gok maar ik denk dat het kan'

Luesink hield zich eerst bezig met vleesvervangers. "Al tijdens stages en later bij mijn eerste bedrijf (Boon). Die producten liggen nu in de supermarkt."

Overbevissing

Bij een vakantie in de Filipijnen in 2019 zag Luesink hoe de zeeën worden leeggevist. Hij zocht een oplossing en legde contact met Favier die vlees- en zuivelvervangers maakte. Visvervangers waren er nog niet.

"Het gaat er niet alleen om dat je iets bedenkt dat vlees, vis of zuivel kan vervangen. Het moet ook op grote schaal te produceren zijn en voldoen aan de eisen op gebied van voedselveiligheid", legt Favier uit.

Visachtige smaak

"We denken dat je bijna alle vissoorten kunt namaken. Maar we willen wel een eiwitrijk alternatief bieden met dezelfde omega 3 vetzuren", zegt Favier.

De visvrije tonijn bestaat voor 89 procent uit eiwitconcentraat van plantaardige sojabonen. Samen met extracten uit zeewier, duindoornbessen en algenolie, krijgt de visvrije tonijn de visachtige smaak.

"We hebben 1,5 jaar geëxperimenteerd voordat we tevreden waren", zegt Favier

Albert Heijn

Vaak hebben start-ups problemen om hun producten in de winkel te krijgen. Maar bij Seasogood ging het makkelijk.

Ze benaderden bewust Albert Heijn. "Er is geen winkelketen in Nederland die relatief zoveel plantaardige producten verkoopt", aldus Luesink.

"Met name ouderen kopen tonijn in blik. Met visvrije tonijn spreek je een jongere doelgroep aan, vegetariërs en flexitariërs."

Duizenden blikjes leveren in paar weken tijd

"Albert Heijn wilde het meteen in alle (toen) 890 winkels, zoveel geloof hadden ze erin. Gelukkig hadden wij er bij het uitzoeken van een productiepartner al op gelet dat die snel kon opschalen. Binnen een paar weken hebben we duizenden blikjes geleverd in drie smaken", zegt Favier.

Inmiddels zijn 220.000 blikjes verkocht. De visvrije tonijn zit ook in de maaltijdboxen van Hello Fresh. En vanaf december vervangt cateraar Appèl alle bliktonijn met de vegan variant. Op pizza's, in salades, in pasta. "Bij een test merkte niemand het verschil."

EU-parlement
Lees ook:
EU-parlement wil einde overbevissing

Verlies

Het verkorte jaarverslag van Seasogood dat van maart tot en met december 2021 loopt, kent geen winst- en verliesrekening. Uit de balans blijkt wel dat de overige reserves in 2021 met ruim 181.000 euro daalden. Het bedrijf heeft nu een eigen vermogen van 2,5 ton, ongeveer 55 procent van het balanstotaal. Dat betekent dat het in principe gezond is, tenzij nog een jaar zulke hoge verliezen worden geleden.

"We maken verlies, maar dat is normaal bij een scale-up. Het geld gaat met name aan ontwikkelkosten op. We zullen snel winstgevendheid zijn", zegt Favier.

Wetgeving en naam

De visvrije tonijn wordt gewoon verkocht onder de naam 'tonijn'. Dat terwijl zuivelproducten die op melk lijken, die naam niet mogen gebruiken. Zo zijn amandelmelk en sojamelk verboden. Een plantaardige schnitzel mag weer wel zo genoemd worden.

Hoe het met vis zal gaan, is nog niet duidelijk. Favier: "We verwachten wel dat Europa daar naar gaat kijken. Voorlopig gaan we er vanuit dat we namen als tonijn, zalm en kibbeling mogen blijven gebruiken."

Ontwikkelkosten

"Als iemand ons wil kopiëren, dan is die welkom. Het gaat ons er om dat we minder vis eten. Alleen kunnen we dat niet bereiken", zegt Luesink. "Ik denk dat we twee jaar voorsprong hebben op andere bedrijven en wat we doen is niet zo eenvoudig", vult Favier aan.

"In Nederland wordt per jaar voor 800 miljoen euro aan vis verkocht. Als 5 procent binnen 5 jaar plantaardig wordt, dan is dat 40 miljoen euro. Een deel daarvan is voor ons. Maar als iedereen visvrij gaat eten, zijn er miljoenen extra te verdelen."

Spanje

Het duo heeft grootse plannen. Influencers worden ingeschakeld en ze willen de Europese markt veroveren, te beginnen met Spanje.

"We zijn er nu in gesprek met een lokale distributeur. Spanje is interessant. De visconsumptie is daar het hoogst van Europa én er is een beweging naar plantaardig eten. Wij denken in die markt de meeste impact te kunnen maken."