Ga naar de inhoud
Megaverlies 24 miljoen

Nieuwe verliesexplosie leidde tot bankroet Red je Pakketje en Instabox

Red Je Pakketje-directeur Sam Rohn achter het stuur. Beeld © Oost NL

De bezorgdienst Red Je Pakketje / Instabox Nederland, die vorige maand als donderslag bij heldere hemel failliet ging, zag zijn verliezen dit jaar opnieuw exploderen. Dat blijkt uit het zojuist verschenen eerste faillissementsverslag. Het bedrijf leed een megaverlies van ruim 24 miljoen euro.

De Nederlandse bezorgdienst die vorig jaar werd overgenomen door de kapitaalkrachtige Zweedse pakketdienst Instabox, werd begin dit jaar omgedoopt tot Instabox Nederland.

1300 banen weg

Ondanks de vermogende nieuwe eigenaar ging het Nederlandse bedrijf in november failliet. Daarbij verloren bijna 1000 eigen werknemers hun baan. Omdat het bedrijf ook werkte met onderaannemers en zzp’ers verloren in totaal 1300 mensen hun werk.

Uit een reconstructie door RTL Z bleek vorige maand dat Red Je Pakketje de afgelopen jaren steeds grotere verliezen leed. In 2021 boekte het bedrijf een verlies van bijna 11 miljoen euro op een omzet van ruim 18 miljoen euro.

Hoe
Lees ook:
Hoe succesnummer Red je Pakketje het zelf niet redde: 'Ik voel me genaaid'

Verliesexplosie

Dit jaar zag het bedrijf de verliezen opnieuw exploderen, blijkt nu uit het eerste faillissementsverslag en een toelichting door de woordvoerder van curator Stephan Voermans. In 2022 bedroeg het verlies in totaal 24,3 miljoen euro.

Bij de paragraaf 'oorzaken van het faillissement' noteert de curator dat de bezorgservice veel meer kosten maakte, dan dat er aan omzet binnenkwam.

Dat was onder meer een gevolg van het feit dat de bezorgservice pakketten voor het overgrote gedeelte op dezelfde dag bezorgde. "Dit is logistiek een uitdaging, omdat de bezorgwindow tussen 17 en 22 uur is."

Grote pakketten

Daarbij werden vaste prijzen per pakket afgesproken, ongeacht de maat van dit pakket. "Het gevolg hiervan was dat Red Je Pakketje goedkoop was voor het afleveren van grote pakketten en daar dan ook de meeste opdrachten van kreeg", aldus het verslag.

"Hierdoor pasten er minder pakketten in één bezorgauto en waren meer routes nodig. De kosten hiervan overtroffen de opbrengsten, waarbij uiteindelijk per pakket een verlies werd gemaakt van circa 88,5 procent."

Geen nieuw geld

Omdat de verliezen zo groot waren, trok de Zweedse eigenaar vorige maand onverwacht de stekker uit het bedrijf, aldus het verslag.

"De vennootschappen werden voornamelijk gefinancierd door de moedervennootschap in Zweden. Deze heeft besloten de verliezen niet verder te willen financieren en geen nieuw geld meer beschikbaar te stellen, hetgeen direct tot het faillissement heeft geleid." De curator schrijft 'nader onderzoek' te zullen doen naar de oorzaken van het bankroet.

Eind vorige maand nam pakketvervoerder DHL delen van de failliete bedrijven over voor 5,5 miljoen euro, met de belofte 'zoveel mogelijk' ex-werknemers te zullen herplaatsen.

DHL
Lees ook:
DHL koopt delen van failliet Red Je Pakketje, lot werknemers onzeker

Aangepast verlies

In de oorspronkelijke versie van dit bericht stond op basis van verkeerd aan RTL Z verstrekte informatie dat het totale verlies van de twee failliete vennootschappen Red Je Pakketje en Instabox Nederland bijna 44 miljoen euro bedroeg. Het verlies bedraagt 24 miljoen.