Ga naar de inhoud
Hoop op doorstart

Nederlands Avion wilde met vliegsimulator de wereld veroveren, maar is nu failliet

Cockpit van vliegsimulator Phantom 320 in Almelo. Beeld © ANP

De Nederlandse bouwer van vliegsimulators Avion wilde de wereld veroveren met de Phantom 320. Ondanks overheidssteun en miljoenen van investeerders kreeg het bedrijf vorige week uitstel van betaling, en ging vervolgens failliet.

Curator Michel Moeijes die het faillissement moet afwikkelen, zegt wel goede kansen te zien voor een doorstart van de onderneming. "Garanties zijn er natuurlijk niet, maar ik hoop vóór de kerst een doorstart te kunnen bereiken."

Kennis en kapitaal

Avion uit Nieuw-Vennep werd in 2015 opgericht, en wist een jaar later technologiebedrijf VDL en  investeerder 5Square binnen te halen als leveranciers van kennis en kapitaal.

Daarmee ontwikkelde het bedrijf de Phantom 320, een simulator die een vlucht van de Airbus 320 tot in het kleinste detail nabootst. Met dergelijke simulatoren worden piloten opgeleid. Avion levert niet alleen de simulator, maar volledige opleidingsprogramma's.

Wereld veroveren

De verwachtingen waren hoog. De Airbus 320 is een van de populairste commerciële verkeersvliegtuigen. Daarbij was de simulator van Avion simpeler dan de concurrentie en daardoor goedkoper in gebruik, zei toenmalig Avion-directeur Bart Slagter in 2017 in het AD.

Slagter zei daarin met de Phantom 320 de wereld te willen veroveren. Hij mikte op een marktaandeel van 30 procent, en 10 tot 15 verkochte simulatoren per jaar.

Volgende fase

In 2019 stapte een investeringsfonds van de Nederlandse zakenbank Kempen & Co in als aandeelhouder. Het fonds investeerde 11,5 miljoen dollar in het bedrijf.

Dat jaar trad Erik Varwijk aan als nieuwe topman. Volgens investeerder 5Square was de voormalig KLM-directeur de geschikte man om 'Avion de volgende fase in te leiden' en van het bedrijf 'een succesvolle speler in de opleidingsmarkt voor civiele luchtvaart te maken'.

Faillissement

Maar uit het insolventieregister blijkt nu dat Avion vorige week woensdag uitstel van betaling kreeg. Daarmee krijgt een kwakkelend bedrijf nog even de tijd om een akkoord te sluiten met zijn schuldeisers, en zo een faillissement te voorkomen.

Dat is Avion niet gelukt. Afgelopen vrijdag werd het bedrijf door de rechtbank Noord-Holland failliet verklaard.

Coronapandemie

Uit de laatste jaarrekening blijkt dat de bouwer van vliegsimulatoren hard werd getroffen door de corona-pandemie, die leidde tot een crisis in de luchtvaart. "Voor het bedrijf resulteerde dit in stagnatie van het business plan en daarmee de financiële resultaten", aldus het verslag.

Hoe
Lees ook:
Hoe succesnummer Red je Pakketje het zelf niet redde: 'Ik voel me genaaid'

Omdat Avion gebruik kon maken van steunregelingen van de overheid, een snel herstel van de markt verwachtte en rekende op 'sterke en voortdurende steun van aandeelhouders en financiers', dacht het management afgelopen zomer nog dat het bedrijf kon overleven.

Geen geld meer

Ook curator Moeijes wijst op de gevolgen van de coronapandemie. "Avion is een relatief jong bedrijf, dat inmiddels drie machines heeft gebouwd. Het was de bedoeling om simulatoren over hele wereld op te stellen bij klanten en in eigen opleidingsfaciliteiten. Het bedrijf was net zo'n beetje klaar om dat te gaan doen, toen covid kwam. Toen kwam alles tot stilstand."

Volgens Moeijes steunden de aandeelhouders en financiers het bedrijf nog tot afgelopen zomer. "Maar toen in september een van de klanten zich terugtrok, werd het financiële gat nog groter. Er is geprobeerd om dat intern op te lossen, maar de aandeelhouders wilden er geen geld meer insteken."

Doorstart

De curator is positief over de kansen op een doorstart. "Binnen enkele weken verwacht ik dat rond te kunnen krijgen. De simulator is echt high tech, en plug and play. Je kan hem ergens plaatsen, en hoeft er niet alles omheen te bouwen. Iemand die hier nu instapt, stapt in een gespreid bedje."

Avion zelf schrijft in een gemailde verklaring: "Het faillissement stelt ons in staat om onze schulden en vaste kosten te herstructureren, waardoor het bedrijf weer winstgevend kan worden."