Ga naar de inhoud
ACM kan niet ingrijpen

Klant failliete energiemaatschappij kan voorlopig fluiten naar zijn geld

Een lopende reclamezuil voor Energieflex, zomer 2015 in het centrum van Rotterdam. Beeld © ANP Foto

Voormalige klanten van failliete energiebedrijven die hoopten dat zij door recente uitspraken van de rechtbank in Amsterdam hun oude contractvoorwaarden of geld terugkrijgen, hebben pech. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) zegt dit niet te kunnen afdwingen bij hun nieuwe leverancier.

De rechtbank Amsterdam bepaalde in twee zaken die door oud-klanten van energiebedrijf Energieflex waren aangespannen, dat die klanten er niet op achteruit mogen gaan bij een faillissement.

Veel wrevel

Energieflex ging in 2018 kopje onder, volgens de curator omdat hun businessmodel 'intrinsiek verlieslatend' was. In de jaren erna volgden nog meer kleinere energieleveranciers, zoals Allure Energie en Welkom Energie. De klanten van al deze energieleveranciers werden overgenomen door een concurrent uit de markt, Eneco of Vattenfall bijvoorbeeld. Daar gingen ze wel een stuk meer betalen voor hun gas en licht, wat voor veel wrevel zorgde. 

De rechtbank Amsterdam stelde eind oktober dat er in het geval van de Energieflex-klanten sprake was van een oneerlijke handelspraktijk. De klant was niet juist geïnformeerd over het nieuwe energiecontract bij Innova en had dit nooit zo gewild. Hierdoor was het nieuwe energiecontract vernietigbaar en zou het oude contract met de toen geldende tarieven moeten doorlopen.

Rechter:
Lees ook:
Rechter: oude energiecontract moet gerespecteerd worden na faillissement

Naar aanleiding van de uitspraak over Energieflex kreeg de ACM veel vragen van andere consumenten die gedupeerd zijn door het faillissement van hun energieleveranciers en het niet eens waren met de overname door een andere partij.

Maar wat de rechter in de Energieflex- gevallen oordeelde, geldt niet ook automatisch voor hen, zegt de toezichthouder. 

Niet verplicht, optreden niet mogelijk

In de Gaswet en de Elektriciteitswet staat niets waarmee afgedwongen kan worden dat energiemaatschappijen klanten met behoud van contract moeten overnemen in het geval van een faillissement, stelt de ACM. Ook niet als het om een overeenkomst gaat tussen de curator van de failliete partij en de nieuwe energieleverancier, zoals in het geval van Energieflex.

Ook de landsadvocaat, bij wie de waakhond juridisch advies had ingewonnen over de kwestie, gaf het advies dat die verplichting niet kan worden opgelegd en dat de ACM ook niet kan optreden.

Bittere
Lees ook:
Bittere pil voor Welkom Energie-klanten: tarieven bij Eneco stukken hoger

In een brief aan de branchevereniging van energiebedrijven in Nederland, schrijft directeur Consumenten Edwin van Houten wel nog het volgende: "Wij merken hierbij voor de volledigheid nog op dat de rechter in concrete gevallen uiteraard het laatste woord heeft over de interpretatie van wet- en regelgeving."

Kamervragen

De toezichthouder wil nu dat de hoogste rechter zich over de uitspraak van de rechtbank Amsterdam buigt. Ook heeft de ACM het ministerie van Economische Zaken verzocht om het deel van de wet te verduidelijken dat over dit punt gaat, zodat voor consumenten én leveranciers helder is wat de rechten en plichten zijn bij een overname

Minister van Economische Zaken en Klimaat Rob Jetten heeft in antwoord op Kamervragen al aangegeven de procedure voor het overnemen van klanten bij faillissement van een energieleverancier te willen verduidelijken.

Tenzij ze zelf een zaak aanspannen hebben consumenten tot die tijd dus weinig aan de rechterlijke uitspraken over Energieflex. Die hebben alleen gevolgen voor de oud-klanten die de zaken hadden aangespannen.

Dit is een artikel van