Ga naar de inhoud
Onbegrijpelijke taal

Eén op de vijf jongvolwassenen begrijpt financiële brieven niet

Jongvolwassenen vragen vaak hulp aan anderen bij financiële post die ze niet begrijpen. Beeld © Getty Images.

Brieven van banken, energieleveranciers, verzekeraars en de Belastingdienst staan vaak vol met vaktermen en lange zinnen. Daardoor begrijpt niet iedereen altijd goed wat erin staat of wat er gedaan moet worden. Eén op de vijf mensen tussen de 18 en 35 jaar heeft daar last van, blijkt uit onderzoek van SNS Bank.

Weet jij precies wat er bedoeld wordt met annuïteitenhypotheek, eigenwoningforfait of BKR-registratie? Nee, dan ben je niet de enige.

Slechts 22 procent van de mensen tussen 18 en 35 begrijpt altijd alles wat in de brieven staat die ze ontvangen, aldus onderzoek onder ongeveer 1000 respondenten. En 42 procent denkt dat er bewust moeilijke termen worden gebruikt.

Gevaarlijk

Het is gevaarlijk dat niet iedereen begrijpt wat in brieven of contracten staat, zegt Marieke Tiesinga, strategisch adviseur bij SNS Bank tegen RTL Z.

"We zien dat jongvolwassenen makkelijk leningen aangaan en niet weten dat het een lening is. Denk aan een telefoonabonnement waarbij je elke maand een stukje van je telefoon aflost. Dat is gewoon een lening en kan leiden tot een BKR-registratie. En dat kan weer gevolgen hebben als je een andere lening wilt, bijvoorbeeld voor een hypotheek", zegt ze. 

'Veel
Lees ook:
'Veel Nederlanders snappen koop- of huurcontract niet'

Bij het onderzoek heeft de bank bewust gekozen voor de leeftijdsgroep van 18 tot en met 35 jaar, omdat dat volgens Tiesinga de groep is die veel financiële keuzes voor de eerste keer maakt. "Bijvoorbeeld bij een eerste baan of een eerste huis. En ze hebben nog geen ervaring om op terug te vallen."

Welke woorden of zinnen niet begrepen worden, heeft de bank niet onderzocht. "Dat gaan we nu doen. Wel weten we uit gesprekken met klanten dat ze vaak niet weten wat een annuïteitenhypotheek is."

De respondenten proberen antwoorden op hun vragen over financiële termen vaak online te vinden. 71 procent googelt de termen, maar ook vrienden en familie zijn een belangrijke bron.

Aan vrienden vragen

Uit het onderzoek blijkt dat 40 procent zelfs nog afgelopen maand bij iemand heeft aangeklopt om uitleg te krijgen over een onbekende financiële term. Maar 12 procent gaat terug naar de bron van de informatie  zoals bijvoorbeeld de verzekeraar om meer uitleg te vragen. "Het zou helpen als minder moeilijke woorden worden gebruikt", antwoordt de meerderheid.

Ook op school zou volgens de respondenten meer aandacht besteed moeten worden aan persoonlijke financiën. Ook vindt bijna 80 procent dat banken meer begrijpelijke taal moet gebruiken.

'Taalbrigade
Lees ook:
'Taalbrigade moet ambtelijke taal begrijpelijk maken'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van