Voormalig minister van Sociale Zaken Wouter Koolmees wordt de nieuwe topman van de Nederlandse Spoorwegen. Hij volgt de naar KLM vertrokken directeur Marjan Rintel op.
"Ik heb zin om aan de slag te gaan bij NS. Ik ken NS in de hoedanigheid van reiziger goed, ik ben een grootverbruiker van de trein. Ik ben altijd onder de indruk van hoe goed we het in Nederland geregeld hebben. Toch staat NS steeds meer onder druk en dat geldt ook voor haar prestaties," zo zegt Koolmees.
De oud-minister zegt dat hij er samen met de andere medewerkers voor wil zorgen dat de reiziger tevreden is. Hij krijgt dan nog een zware taak. Door het landelijke personeelstekort zit de NS in zwaar weer. Er staan 2200 vacatures open en veel treinen vallen uit.
Minder treinen door personeelstekort
Zo rijden er bijvoorbeeld minder intercity's tussen de steden Haarlem en Alkmaar. Ook naar Utrecht Centraal vanuit Den Haag en Rotterdam rijden minder intercity's. Daarnaast worden minder sprinters ingezet. Ondanks deze aangepaste dienstregeling vallen er lastminute nog veel treinen uit.

Slechte cijfers
Reizigersvereniging Rover is daar niet over te spreken en meent meent dat de NS door de ondergrens zakt.
Volgens directeur Bert Groenewegen, die Marjan Rinkel tijdelijk vervangt tot Koolmees begint, wordt er 'met man en macht' gewerkt aan het terugdringen van het personeelstekort. Mogelijk moet het bedrijf de dienstverlening echter nog verder terugschalen.
Tegelijkertijd zijn de financiële cijfers slecht, tot 2025 wordt een verlies verwacht. Wat Koolmees gaat verdienen is onbekend. Maar hij 'ontvangt een vast jaarsalaris dat past binnen het geaccordeerde beloningsbeleid', meldt het bedrijf. Ook ziet Koolmees, die op 1 november start, vrijwillig af van een eventuele bonus.
