Geen hard bewijs

Reclame Code Commissie: CO2-reclame Shell nog steeds misleidend

30 juni 2022 11:47 Aangepast: 30 juni 2022 12:00
Een tankstation van Shell in Amsterdam. Beeld © ANP / Hollandse Hoogte / Peter Hilz

Oliemaatschappij Shell moet stoppen met de reclameslogan: "Maak het verschil. Compenseer CO2." Die is misleidend, oordeelt de Reclame Code Commissie. Toch lijkt Shell niet van plan om iets te doen.

Het is al de tweede keer dat het bedrijf op de vingers wordt getikt door de onafhankelijke instantie voor de reclame die Shell maakt voor het CO2-compensatieprogramma. De eerste keer was in 2021. 

Met de toenmalige slogan 'Maak het verschil. Rij CO2-neutraal' wekte Shell de indruk dat automobilisten met het betalen van 1 cent extra per getankte liter al hun CO2-uitstoot compenseerden. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Milieudefensie dreigt met actie tegen Shell-bestuurders

Toen oordeelde de Reclame Code Commissie (RCC) dat deze slogan misleidend was. Shell kon namelijk geen wetenschappelijk bewijs leveren dat de investeringen van het bedrijf in projecten waarbij wordt gecompenseerd voor de uitstoot van CO2 ook echt álle uitstoot van CO2 die vrijkomt bij brandstofverbruik compenseren.

Oordeel is niet bindend

Na dit oordeel van de Commissie, dat overigens niet bindend is, paste Shell de slogan aan naar 'Maak het verschil. Compenseer CO2'. Hierop stapten Clemens Kaupa, assistant professor rechten aan de Vrije Universiteit, Greenpeace en de stichting Reclame Fossielvrij opnieuw naar de RCC. 

Ook de aangepaste claim is volgens hen namelijk misleidend. Ze voeren aan dat het woord 'compensatie' slaat op het 'ongedaan maken van een veroorzaakte schade'. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Shell-belegger dringt minder aan op verduurzaming: 'Door energiecisis'

De Commissie geeft hen daarin gelijk, blijkt uit het oordeel dat Reclame Fossielvrij publiceerde. De RCC ziet de uiting van Shell als een 'absolute milieuclaim'. Om die te onderbouwen, zou het bedrijf 'degelijke, onafhankelijke, verifieerbare en algemeen erkende bewijzen' moeten leveren. 

De onderbouwing waar de multinational mee kwam, is ontoereikend. "Shell heeft niet aangetoond dat het absoluut zeker is dat volledige en blijvende CO2-compensatie via haar bosprojecten is gegarandeerd."

Shell is teleurgesteld

De oliereus is 'teleurgesteld' over het oordeel, laat een woordvoerder in een reactie weten. "Het kopen van koolstofkredieten die investeren in CO2-compensatieprojecten is een gebruikelijke dienst die bedrijven wereldwijd aan hun klanten aanbieden om hun CO2-voetafdruk te verlagen", aldus de woordvoerder. Volgens het bedrijf snapt de gemiddelde consument 'dat CO2-compensatie niet alle nadelige gevolgen voor het klimaat wegneemt'. 

De reclames aanpassen lijkt het bedrijf voorlopig niet van plan te zijn, omdat er 'van misleiding in advertenties [...] geen sprake' is. "We kijken naar mogelijke vervolgstappen", is het enige dat de woordvoerder erover kwijt wil. 

En of Shell in beroep gaat tegen het oordeel, laat hij ook in het midden. Daar heeft het bedrijf nog ongeveer twee weken de tijd voor. 

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van