Ga naar de inhoud
Gratis parkeren

Duurzamer wagenpark? Kwart bedrijven doet er niks aan

File op de Amsterdamse ringweg A10, begin april 2022. Beeld © ANP / Hollandse-Hoogte / Nico Garstman

Bedrijven zijn al jaren vol goede voornemens om de uitstoot veroorzaakt door reizend personeel te verminderen, maar tot echte verandering leidt dat nog niet. Dankzij de coronapandemie wordt er weliswaar meer thuisgewerkt, maar de auto is nog steeds het favoriete vervoermiddel.

Dat blijkt uit een enquête in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) onder ruim 1000 bedrijven met meer dan 100 mensen in dienst. Dat deze bedrijven zijn bevraagd is niet toevallig: vanaf 2025 moeten zij de CO2-uitstoot van zakelijk- en woon-werkverkeer terugdringen. 

In 2030 moet duurzamer reisgedrag in het bedrijfsleven ervoor zorgen dat er 1 megaton CO2 minder wordt uitgestoten dan nu het geval is. Als de bedrijven in 2025 niet op koers liggen om dit doel te halen, grijpt de overheid in, dreigde staatssecretaris Vivianne Heijnen van IenW eerder dit jaar

Uitstoot

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stootte het Nederlandse vervoer over land (spoor- en wegvervoer) in 2020 6 miljard kilo aan CO2 of andere broeikasgassen uit.

Het streven van de overheid nu is om per 2030 1 megaton (1 miljard kilo) aan CO2-uitstoot te besparen. Dat is dus een kleine 17 procent in vergelijking tot de uitstoot van 2020. 

Gratis parkeren

Er zijn ongeveer 8000 bedrijven in ons land met meer dan 100 werknemers, samen hebben deze bedrijven ruim 60 procent van alle werknemers in dienst. En als zij naar kantoor gaan, dan doen ze dat in de meeste gevallen nog steeds met de auto.

Dit ontmoedigen door bijvoorbeeld het gratis parkeren op de zaak af te schaffen, gebeurt nog maar nauwelijks. Bij 84 procent van de bedrijven kan er nog op het terrein geparkeerd worden. Slechts bij 6 procent van de bedrijven moet hier vervolgens voor betaald worden. 

Auto
Lees ook:
Auto parkeren bij kantoor wordt steeds lastiger door klimaatdoelen

Wat wel de goede kant opgaat is dat er minder vaak gereisd wordt om klanten te bezoeken. En er zijn minder bedrijven met een eigen wagenpark of lease-auto's dan vorig jaar. 

Kleine groep met concrete plannen

Bij de bedrijven waar nog wel auto's van de zaak gebruikt worden, loopt het alleen nog niet zo'n vaart met het overschakelen op auto's die minder uitstoten. Slechts bij 15 procent van de bedrijven zijn er concrete plannen om op duurzamere auto’s over te stappen. 

Een kwart van de bedrijven is er helemaal niet mee bezig. Bij de helft van de bedrijven wil men op zich best, maar is er nog geen plan. Of de bedrijven willen pas als er een belastingvoordeel tegenover staat of ze zitten vast aan een bestaand contract. 

'Autocultuur'

Bij een op de drie bedrijven heerst volgens de ondervraagden ook nog een 'echte autocultuur'. De groep bedrijven waar duurzaamheid bij de kernwaarden hoort, werd zelfs kleiner. En de groep bedrijven waar 'duurzame mobiliteit' totaal geen aandacht krijgt, werd groter. Bij 18 procent van de ondervraagde bedrijven is het geen onderwerp van gesprek.

Bij slechts een op de acht bedrijven krijgen medewerkers persoonlijk advies over hoe ze op een andere manier dan met de auto naar de zaak kunnen komen. 

Kolencentrales mogen weer op volle toeren draaien: wat betekent dat voor het milieu en klimaat?

03:19