Ga naar de inhoud
LNG-schepen

'Run op tankers voor vloeibaar gas voor komende winter'

Beeld © AFP

Gashandelaren wereldwijd hebben grote moeite met het vinden van beschikbare tankers om vloeibaar gemaakt aardgas (LNG) mee te kunnen verschepen. Volgens de eigenaren van de schepen zijn bedrijven als Shell, het Franse TotalEnergies en Unipec uit China al volop bezig scheepscapaciteit voor komend winterseizoen te reserveren om de gekoelde brandstof te kunnen transporteren.

Dat zorgt ook voor hogere prijzen, schrijft de Financial Times. Door de sancties tegen Rusland vanwege de invasie in Oekraïne zijn met name Europese landen op zoek naar alternatieven voor Russisch gas.

50 procent duurder

Volgens onderzoekers van investeringsbank Clarksons Platou Securities stijgen de prijzen voor het charteren van een LNG-tanker voor een jaar naar het hoogste niveau in tien jaar, namelijk 120.000 dollar (111.500 euro) per dag. Dat is ruim 50 procent meer dan een jaar eerder.

De gestegen vraag komt vooral door de belofte van de Europese Unie om de afhankelijkheid van Russisch gas tegen het einde van het jaar met twee derde te hebben verminderd. Ter compensatie zullen tientallen miljarden kubieke meters LNG moeten worden geïmporteerd.

Tweede
Lees meer:
Tweede drijvende LNG-terminal op koers naar Eemshaven

Lang gehuurd

Volgens de reders is TotalEnergies vooral actief met het zoeken naar tankercapaciteit om te huren voor een periode van drie tot vijf jaar. Dat is langer dan gebruikelijk. TotalEnergies zei tegen de krant geen commentaar te geven op marktgeruchten.

De stormloop op LNG-schepen komt ook op het moment dat er nieuwe wereldwijde emissieregelgeving voor de scheepvaart in de maak is. Daardoor wordt het aanbod mogelijk nog minder. Oost-Aziatische scheepswerven hebben daarnaast moeite om snel genoeg nieuwe LNG-tankers in de vaart te brengen.

De vraag naar moderne LNG-tankers wordt volgens kenners vanwege de kostbare lading ook steeds groter. Oudere schepen raken uit de gratie omdat zij turbinemotoren gebruiken die worden aangedreven door de damp van LNG. Daarmee gebruiken ze eigenlijk hun lading om vooruit te komen.

Vloeibaar gas versus Russisch gas, dit is het verschil

02:49

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van