Wel nog lang wachten

Miljoenenbonus topman Air France-KLM gaat door

24 mei 2022 17:37 Aangepast: 24 mei 2022 19:52
Topman Ben Smith van Air France-KLM. Beeld © Getty

Aandeelhouders van Air France-KLM hebben topman Ben Smith een bonus van dik drie miljoen euro gegeven. Dit ondanks een miljardenverlies afgelopen jaar en overheidssteun door Frankrijk en Nederland. Omdat Air France-KLM nog een grote schuld heeft uitstaan bij de Franse en Nederlandse overheid kan de bonus nog niet worden uitbetaald.

In Nederland is is aanloop naar de aandeelhoudersvergadering - net als vorig jaar - ophef ontstaan over bonus voor de topman van Air France-KLM Ben Smith. Smith krijgt over 2021 een bonus van in totaal zo'n 3,1 miljoen euro geven. Dat komt bovenop z'n jaarsalaris van 900.000 euro.

Het Frans-Nederlandse vliegbedrijf maakte vorig jaar een verlies van 3,3 miljard euro. Die bonus verdient Smith toch -zo legde een commissaris van de vliegmaatschappij uit- door onder meer het behalen van duurzaamheids- en klantrelatiedoelstellingen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Beleggersclub VEB eist opheldering over miljoenenbonus topman Air France-KLM

Nog niet uitgekeerd

Smith krijgt de 3,1 miljoen euro (waarvan 2 miljoen euro in aandelen) voorlopig nog niet uitgekeerd. De Europese Commissie heeft namelijk aan de miljardensteun door de Franse en Nederlandse overheid aan de vliegmaatschappij voorwaarden verbonden.

Een daarvan is dat minimaal 75 procent van de Franse staatsteun moet zijn terugbetaald voordat er variabele beloningen worden uitgekeerd aan het management.

Het kan nog wel drie jaar duren voordat Smith zijn bonus krijgt. Air France-KLM verwacht ook een tijdens de vergadering voorgestelde nieuwe miljoenenbonus voor Smith over het jaar 2022 niet snel uit te keren omdat de staatssteun ook volgend jaar nog niet is terugbetaald. 

Kaag not amused

Minister Sigrid Kaag van Financiën heeft grote moeite met de bonus. "Dit is niet uit te leggen", zo zei ze afgelopen maand tegen RTLZ. "Ik vind het niet acceptabel en begrijp vooral niet dat je dit zelf wilt en dan men denkt dat het goed is."

Kaag constateerde vandaag dat ze vrijwel alleen staat en dat ze met het belang van ruim 9 procent dat de Nederlandse overheid heeft het verschil niet kan maken: "We hebben tegen de bonus van Smith gestemd."

De overgrote meerderheid deed dat dus niet. De Franse en Nederlandse overheid zijn met 28,6 procent en 9,3 procent de grootste aandeelhouders in Air France-KLM. Daarnaast hebben de vliegmaatschappijen China Eastern en Delta Airlines een groot belang. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Minister Hoekstra maakt zich geen zorgen over Franse coup bij Air France-KLM

Snel terugbetalen

Air France-KLM maakt toevallig of niet wel werk van het terugbetalen van de staatssteun. Zo maakte het bedrijf vandaag bekend dat er nieuwe aandelen worden uitgegeven ter waarde van 2,3 miljard euro.

Het grootste deel van dat bedrag wordt gebruikt om de schuld aan de Franse overheid terug te betalen. De grote aandeelhouders kopen in ieder geval aandelen bij om hun belang op peil te houden. Dat kost de Nederlandse overheid 220 miljoen euro.

Af van strenge regels

Financieel directeur Steven Zaat maakte duidelijk dat Air France-KLM er met deze aandelenemissie nog niet is. "Er staat nu nog een bedrag van 3,3 miljard euro aan staatsteun gedurende de coronapandemie open dat moet worden terugbetaald."

Hij liet weten dat graag snel te doen omdat de Europese Commissie veel eisen heeft gesteld. "We willen af van de strenge regels."

CO2-regels en ambities

Naast het verbod op bonussen moesten bij KLM bijvoorbeeld salarissen van piloten omlaag en moet KLM in 2030 de CO2-uitstoot per passagier met 50 procent omlaag brengen.  

Smith zei gisteren dat voor Air France-KLM de doelstelling is dat de uitstoot per passagier met 30 procent omlaag gaat. Omdat dat aantal passagiers echter blijft groeiende betekent dat slechts een 12 procent reductie voor de vliegmaatschappij in zijn geheel, zo gaf hij toe.  

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van