KLM moet stoppen met misleidende vliegreclames. Dat eisen belangengroepen Fossielvrij NL en het Britse ClientEarth. Als KLM niet zelf tot dat inzicht komt, stappen de twee naar de rechter, zeggen ze.
Fossielvrij NL is een Nederlandse stichting die als doel heeft om de overgang van fossiele naar hernieuwbare energie te versnellen. ClientEarth is een Brits collectief van advocaten en milieu-experts dat vecht tegen klimaatverandering en voor bescherming van natuur en milieu.
In een brief aan directeur Pieter Elbers van KLM wijzen de belangenorganisaties op 'het grote verschil' tussen de marketinguitingen en het gedrag van de luchtvaartmaatschappij als het om duurzaamheid gaat. De marketinguitingen zijn 'in veel opzichten onjuist en/of misleidend', aldus de twee.

Bomen planten
KLM doet voorkomen alsof duurzaam vliegen haalbaar is. Maar er bestaat niet zoiets als duurzaam vliegen, zegt Hiske Arts, campaigner bij Fossielvrij NL.
Niets duidt er volgens de clubs op dat vliegen binnen afzienbare tijd alsnog duurzaam wordt. "De oplossingen die KLM aandraagt, zijn niet in staat om verhitting van de aarde te voorkomen", zegt Arts. Net als veel andere luchtvaartmaatschappijen zet KLM in op duurzame kerosine en het planten van bomen, maar dat zet onvoldoende zoden aan de dijk, aldus Fossielvrij.

'Krimp nodig'
Alleen krimp kan op korte termijn iets aan de duurzaamheid van de sector doen, vinden de belangenorganisaties. Maar KLM zet daar niet op in.
De organisaties geven Elbers twee weken de tijd om met hen in gesprek te gaan. Als dat gesprek geen 'bevredigend resultaat' oplevert, stappen ze naar de rechter.
Eerder leidden marketinguitingen van KLM al tot klachten bij de Reclame Code Commissie. Die stelde vast dat KLM in uitingen op de website 'absolute en misleidende milieuclaims' deed over CO2-uitstootcompensatie die het niet kon waarmaken.
KLM reageerde niet direct op een verzoek om commentaar.