Ga naar de inhoud
Op de weg terug

Hoe het herstellende Air France-KLM zijn schuldenberg wil verkleinen

Een toestel van Air France-KLM. Beeld © DPA/ANP

Een megadeal met het Franse CMA CGM en vergevorderde gesprekken met het Amerikaanse Apollo over een half miljard investering. Het hard getroffen Air France-KLM zoekt naarstig naar kapitaal. Maar de echte klapper, zoals het uitgeven van nieuwe aandelen, laat nog op zich wachten.

Vanmorgen maakte de noodlijdende Frans-Nederlandse luchtvaartgroep bekend dat ze in gesprek is met de Amerikaanse investeerder Apollo Global Management over een kapitaalinjectie van 500 miljoen euro.

Het bedrijf wil het geld gebruiken om een deel van zijn schulden bij de Franse staat af te lossen. Air France-KLM verkocht in april vorig jaar voor 3 miljard euro aan obligaties aan de Franse staat, die sinds de uitbraak van de coronacrisis garant staat voor in totaal 7 miljard euro aan leningen. Het Nederlandse kabinet steunt KLM met 3,4 miljard euro, omdat het bedrijf als onmisbaar wordt geacht voor de Nederlandse economie.

Half
Lees ook:
Half miljard verlies voor Air France-KLM, ticketprijzen omhoog

'Lijkt op dure lening'

Beurscommentator Hans de Geus zet zijn vraagtekens bij de deal met Apollo. "Het is mij een raadsel welke structuur en voorwaarden hierachter zitten. En vooral: wat betekent het voor de aandeelhouders die geld in Air France-KLM hebben gestoken? Het lijkt op een dure lening."

Navraag bij het bedrijf zelf levert weinig verheldering op. Volgens een woordvoerder van Air France-KLM draagt het half miljard van Apollo bij aan een sterker eigen vermogen. De Geus: "Ze noemen het een kapitaalinjectie voor de onderhoudsdivisie en zeggen dat Apollo geen aandelenbelang neemt. En dat daarmee geen sprake is van verwatering van het belang van de huidige aandeelhouders."

Dat roept meer vragen op bij de beurscommentator. "Aan een financiële deal met een commerciële partij als Apollo hangen natuurlijk wel voorwaarden. De vraag is welke? Als het een lening is, verlaagt dat de schuldenlast van Air France-KLM niet. En als het geen lening is, dan is er sprake van verwatering."

Beleggersclub
Lees ook:
Beleggersclub VEB eist opheldering over miljoenenbonus topman Air France-KLM

Franse containerreus

Eerder deze week werd bekend dat Air France-KLM nauw gaat samenwerken met de Franse vrachtvervoerder CMA CGM. De twee partijen willen voor zeker tien jaar samenwerken op het gebied van luchtvracht. Als onderdeel van deze deal wordt de containerreus aandeelhouder van Air France-KLM, met een belang dat kan oplopen tot 9 procent. Ook mag CMA CGM één bestuurslid benoemen in de raad van commissarissen van de luchtvaartgroep.

De twee aankondigingen zijn onderdeel van de verwoede zoektocht van Air France-KLM naar 4 miljard euro aan externe financiering. Dat geld is hard nodig om de balans van het bedrijf te stutten en het verder aflossen van staatssteun. Dat laatste moet volgens afspraak gebeuren vanaf mei 2023.

"Air France-KLM nog altijd niet aantrekkelijk voor veel investeerders."

Balans versterken

"Sinds het begin van dit jaar werkt het bedrijf hard aan het aantrekken van kapitaal en het versterken van de balans", zegt analist Ruxandra Haradau-Döser van Kepler Cheuvreux vanuit Frankfurt. "Naar onze mening, doet het bedrijf het momenteel operationeel beter dan concurrenten. Maar de balans is zwak, met een fors negatief eigen vermogen. Dat is volgens ons de belangrijkste reden waarom Air France-KLM nog altijd niet aantrekkelijk is voor veel investeerders."

Dat kan volgens de analist veranderen als Air France-KLM nieuwe aandelen of obligaties uitgeeft. Hoewel het belang van de huidige aandeelhouders daarmee gegarandeerd zal verwateren, is volgens het luchtvaartbedrijf zowel de Franse staat (28,6 procent aandeelhouder) als de Nederlandse staat (9,3 procent) daar bereid toe.

Beter sentiment

"Air France-KLM overweegt een kapitaalverhoging en is daarbij bereid tot het uitgeven van nieuwe aandelen wanneer het bedrijf marktkansen ziet", zegt Haradau-Döser. "Maar mede door de oorlog in Oekraïne, hoge olieprijzen en de inflatiezorgen heerst een negatief sentiment op de beurs en zijn er minder aandelenuitgiftes dan normaal."

Air France-KLM moet dus wachten tot een positiever sentiment terugkeert. "Ik vermoed dat het sentiment voor de sector kan verbeteren naarmate het vliegverkeer zich in de zomer verder herstelt. Zo niet, dan waarschijnlijk pas in de lente of zomer van 2023."

Er
Lees ook:
Er bestaat biobrandstof voor vliegtuigen, waarom vliegen we er dan niet (of amper) mee?

Nog 7,7 miljard euro schuld

Air France-KLM profiteerde in de afgelopen drie maanden van het opheffen van reisbeperkingen in een flink aantal landen, waardoor er weer meer gevlogen kon worden. De oorlog in Oekraïne zorgde daarentegen weer voor minder boekingen, terwijl ook de hogere brandstofprijzen het bedrijf raakten.

Dit alles leidde tot een verlies van 552 miljoen euro in het eerste kwartaal op een verdubbelde omzet van 4,4 miljard euro. De totale nettoschuld die Air France-KLM nog heeft is 7,7 miljard euro. Dat is 600 miljoen euro minder dan aan het einde van 2021.

Ondertussen is Air France-KLM optimistisch over de rest van het jaar. Het bedrijf verwacht dat de toestellen in het huidige kwartaal voor 85 procent gevuld zullen zijn en het kwartaal erna misschien zelfs wel voor 90 procent.

Dit is een artikel van