Dark stores buiten woonwijken

Flitsbezorgers onder druk: 'Straks langer naar jou onderweg'

27 mei 2022 06:58
Een bezorger van Flink onderweg naar een klant. Beeld © ANP / Hollandse Hoogte / Venema Media

Het verdienmodel van flitsbezorgers, zoals Gorillas en Flink, komt onder druk te staan nu gemeenten hen willen weren uit woonwijken. Mogelijk moet je straks langer wachten op je boodschappen. Supermarkten zijn dan juist in het voordeel. Die gaan misschien meer samenwerken met flitsbezorgers, denken deskundigen.

"Mijn moeder had vroeger een zuivelzaak en ze bracht melk ook bij klanten thuis, met haar bakfiets", vertelt Laurens Sloot, hoogleraar ondernemerschap in de detailhandel aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Ook nu fietsen bezorgers door Nederlandse steden om boodschappen bij je thuis te brengen, of als je 's avonds een feestje hebt en het bier is onverwacht snel op. Alleen hebben die bedrijfjes nu namen als Gorillas, Flink, Getir en Zapp en de bezorgers hebben blitse jasjes aan.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Ook Rotterdam verbiedt nieuwe dark stores voor flitsbezorging

Geen 'dark stores' meer in woonwijken?

Maar sommige omwonenden klagen over de winkels met geblindeerde ramen (dark stores), die als distributiecentrum dienen en als ongezellig worden ervaren. Ook zijn er klachten over veel bezorgers die op de stoep staan te wachten.

De gemeente Amsterdam wil die dark stores daarom weren uit woonwijken. Andere gemeenten denken over vergelijkbare stappen. 

'Enorme impact'

Als die plannen doorgaan, dan zal dat voor flitsbezorgers een enorme impact hebben, denkt Dirk Mulder, die zich bij ING Bank onder meer richt op detailhandel. "Ze kunnen dan de belofte van bezorging binnen tien minuten niet altijd meer waar maken."

Flitsbezorgers worden vooral gebruikt voor boodschappen waarvan je spontaan bedenkt dat je ze nodig hebt en dan is tijd belangrijk, zegt Mulder. Met name jongeren beslissen pas op het laatste moment wat ze gaan eten, zegt hij.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Ook traditionele supermarkten storten zich op flitsbezorging

'30 minuten is de max'

Toch hoeft het geen probleem te zijn als consumenten hun boodschappen niet in tien minuten hebben, denkt Rini Emonds, hij is business consultant die zich bij marktonderzoeksbureau IRI bezighoudt met de detailhandel.

"De noodzaak van tien minuten is nooit bewezen, maar als je over de drempel van 30 minuten heen gaat, dan wordt het wel onaantrekkelijker", denkt hij.

Het betekent niet het eind van flitsbezorging als dark stores niet meer in woonwijken mogen zitten, concludeert Mulder. "Het voorziet immers duidelijk in een behoefte." En zeker met een elektrische fiets kun je in een relatief korte periode een heel eind fietsen, voegt Emonds daar aan toe.

Voordeel supermarkten

Als dark stores verder weg moeten zitten, dan zijn supermarkten in het voordeel, denkt Sloot. Zij zitten immers al in woonwijken. Nu al werken sommige supermarkten en flitsbezorgers samen, zoals Jumbo en Gorillas.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Thuisbezorgd gaat ook voor supermarktketen Spar bezorgen

De familie achter Jumbo koopt aandelen in Gorillas en bekeken wordt of Jumbo en Gorillas locaties kunnen delen.

Samenwerking supermarkten en flitsbezorgers

Sloot verwacht dat supermarkten en flitsbezorgers nog nauwer gaan samenwerken. "Als er straks een stuk of tien bezorgers bij een supermarkt staan, dan is dat prima, want daar is ruimte voor fietsers. Het neemt in ieder geval een deel van de overlast weg."

Het is dan wel de vraag of je dan in zo'n supermarkt de bestelde boodschappen moet pakken die flitsbezorgers gaan bezorgen, ze moeten dan tussen de gewone klanten doorlopen, aldus Mulder. Als je in plaats daarvan een magazijn voor flitsbezorging in de supermarkt maakt, dan gaat dat weer ten koste van de ruimte voor de supermarkt, schetst hij de keuzes die moeten worden gemaakt.

Supermarkten doen ook aan flitsbezorging

Als je snel iets nodig hebt, dan ben je overigens niet per se aangewezen op flitsbezorgers. Zo doet supermarkt Albert Heijn een proef in Amsterdam waarbij dagelijkse boodschappen snel worden thuisgebracht. Dat gebeurt door Thuisbezorgd.nl en Deliveroo, die tot nu toe vooral maaltijden van restaurants bij consumenten bezorgen. En ook Spar werkt met die twee samen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Jumbo neemt belang in flitsbezorger Gorillas

Albert Heijn en Spar leveren vanuit hun eigen schappen. Strengere regels voor flitsbezorgers raken hen dus sowieso niet.

Wat langer wachten

Bij Albert Heijn en Spar moet je overigens wel wat langer op je boodschappen wachten dan nu bij flitsbezorgers. AH houdt een tijd van ongeveer 30 minuten aan. Dat komt dus overeen met de tijd die Emonds denkt dat klanten nog acceptabel vinden. Bij Spar worden je boodschappen bezorgd volgens 'de reguliere bezorgtijden van de maaltijdbezorging'.

Samenwerking van supermarkten met Thuisbezorgd en Deliveroo in plaats van met flitsbezorgers is een verstandige keuze, zei Mulder eerder al. "Deliveroo en Thuisbezorgd zijn gevestigde partijen, terwijl flitsbezorging nog een relatief nieuw fenomeen is. Daarbij zullen waarschijnlijk niet alle vier flitsbezorgers die nu in ons land actief zijn, Gorillas, Flink, Getir en Zapp, het redden. Dat betekent dat je, als je met één van hen samenwerkt, wel net de goede moet uitkiezen.

'Meer vervoer'

Dat flitsbezorgers van Amsterdam straks waarschijnlijk vanaf bedrijventerrein moeten gaan werken vindt Sloot overigens onbegrijpelijk. Hij zegt te te kunnen snappen dat sommige buurtbewoners klagen. "Maar als je dark stores naar de rand van de stad verplaatst, dan zorgt dan alleen maar voor meer vervoer. De ritten naar klanten worden immers langer."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Bezorgers Thuisbezorgd.nl krijgen toch volledige digitale fooi

"Hoe kan het dat een stad die is volgepland met auto's iets gaat uitbannen dat met elektrische fietsen gaat?", vraagt hij zich af. Verder zullen consumenten langer moeten wachten op hun bestelling, zegt Sloot.

Ritten combineren

"Natuurlijk heb je dan nog dat bezorgers door de stad fietsen, maar dat komt op hetzelfde neer als klanten zelf naar een supermarkt toe fietsen. Alleen herken je de bezorgers aan hun kleding en bij consumenten kun je niet zien dat ze naar de supermarkt gaan."

Daarbij combineren bezorgers ook bestellingen, dus ze gaan eerst naar het ene adres en daarna naar het andere dat in de buurt is, waardoor het aantal fietsbewegingen wat lager zal zijn, aldus Sloot.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van