Sovjet-tijdperk auto's

Boycot autobedrijven zorgt voor onveilige auto's in Rusland

18 mei 2022 14:16 Aangepast: 18 mei 2022 16:32
Een fabriek van Renault in Rusland. Beeld © archieffoto Getty

De Russische regering staat vanaf vandaag de productie van auto's toe volgens de veiligheidsnormen van het begin van de jaren negentig. Zo hoeven nieuwe auto's hoeven geen airbags en gordelspanners meer te hebben. Ook hoeven ze niet meer te voldoen aan de Euro-milieunormen. De reden is de boycot door westerse autobedrijven en toeleveranciers.

De regering heeft per decreet de maatregelen ingevoerd. Autofabrikanten in Rusland kunnen maar moeilijk aan onderdelen komen die vaak in het buitenland zijn gemaakt.

Vanwege de oorlog met Oekraïne zijn westerse autoproducenten vertrokken en worden onderdelen aan de fabrieken die nog open zijn minder of niet geleverd. Het chiptekort speelt alle autobedrijven in de wereld parten en ook de Russen komen maar moeilijk aan de benodigde elektronica voor de auto's.

Veiligheid en milieu

Auto's in Rusland kunnen daarom nu geproduceerd worden zonder onder meer het antiblokkeersysteem ABS en het voertuigstabiliteitscontrolesysteem ESP. Ook airbags hoeven niet meer.

Daarnaast zijn de milieueisen afgezwakt tot het niveau van auto's die geproduceerd werden in 1988. Het decreet geldt tot 1 februari 2023.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

McDonald's vertrekt uit Rusland vanwege oorlog in Oekraïne

Sovjet-modellen

Grote westerse autofabrikanten zijn de afgelopen tijd gestopt met de productie in Rusland. Zo zei Renault deze week een fabriek in Rusland te verkopen.

Volgens CNN gaat die fabriek nu een auto produceren van het merk Moskvich, dat bekend is uit het Sovjet-tijdperk. Dan hebben we het over ruim 40 jaar geleden. 

Verkopen EU hard omlaag

De beperkte beschikbaarheid van onderdelen en computerchips brengen veel meer autoproducenten in de problemen. Zo blijkt uit de meest recente Europese verkoopcijfers.

Want de verkoop van het aantal personenauto's in de Europese Unie is afgelopen maand met bijna 21 procent gedaald. Volgens de Europese autobrancheorganisatie ACEA is het de slechtste aprilmaand ooit.

Er werden in de EU 684.506 nieuwe auto's verkocht. Ook de negen maanden ervoor was de verkoop in de Europese Unie ingezakt.

Stellantis -31 procent

Door de tekorten aan materialen kunnen autobouwers minder auto's produceren. En daardoor stokt ook de verkoop In de vier grote EU-automarkten Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje was de daling meer dan 10 procent. In Nederland bleef het beperkt tot een krimp van ruim 7 procent tot 22.087 auto's.

De grootste verliezer is het Frans-Italiaans-Amerikaanse autobedrijf Stellantis dat met merken als Fiat, Peugeot en Citroën 31 procent minder exemplaren wist te verkopen.

Miniatuurvoorbeeld
Bekijk ook

Oude Porsche 911 omgebouwd tot elektrische scheurbak

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van