Gedragscode

Flitsbezorgers beloven zich netter te gedragen: 'Overlast terugdringen'

10 mei 2022 10:03 Aangepast: 10 mei 2022 10:43
Beeld © ANP

In de strijd tegen overlast voor omwonenden hebben vier grote flitsbezorgers beloven zich voortaan beter te gaan gedragen. Flink, Getir, Gorillas en Zapp hebben de gedragscode ondertekend, waarin ze afspraken hebben vastgelegd over hoe hard bezorgers op hun e-bike mogen, bijvoorbeeld.

Bij een zogeheten flitsbezorger kun je via een app kleine, dagelijkse boodschappen bestellen, die dan binnen een bepaalde tijd bij je thuis worden afgeleverd. Voor consumenten een uitkomst, maar voor omwonenden van zo'n filiaal een doorn in het oog.

Dark stores

Om snel boodschappen te kunnen afleveren maken flitsbezorgers gebruik van zogenoemde 'dark stores', distributiepunten midden in woonwijken, waar de bezorgers vaak rijendik staan te wachten op hun e-bike op de volgende bestelling. Vervolgens schieten ze door het verkeer om op tijd bij de bestemming te komen.

In die 'winkels' is verder niets te doen, de ramen zijn afgeplakt en consumenten kunnen niet naar binnen. Buurtbewoners hebben last van lawaai, de ongezellige aanblik en de gevaarlijke snelheid waarmee bezorgers hun belofte van vlugge aflevering proberen waar te maken. 

Aan banden

Meerdere gemeenten leggen flitsbezorging daarom aan banden. In Amsterdam gaf de gemeente opdracht om een dark store te sluiten en de rechter gaf de hoofdstad daarin gelijk. Bij elk verbod loopt de flitsbezorger potentiële inkomsten mis.

En dus probeert de nog jonge sector nu met een gedragscode te voorkomen dat haar toch al fragiele verdienmodel onder druk komt te staan.

In onderstaande video legt Frederique Dormaar uit hoe verliesmakend flitsbezorgers eigenlijk zijn. 

In de nieuwe gedragscode staan zes uitgangspunten. Zo beloven de vier bedrijven dat ze hun dark stores niet meer in centrale winkelstraten, voetgangerszones of in de nabijheid van basis- of middelbare scholen zullen openen.

Maximaal 25 km/u

Bezorgers mogen geen overlast veroorzaken en moeten op de stoep ruimte laten voor voetgangers. De snelheid van de e-bikes wordt begrensd op 25 kilometer per uur, terwijl elektrische scooters niet harder dan 45 kunnen rijden.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Ook traditionele supermarkten storten zich op flitsbezorging

Bezorgers krijgen per uur betaald, ze worden niet aangepakt als ze langzaam rijden en niet beloond voor snelheid, aldus de gedragscode.

Flink, Getir, Gorillas en Zapp zeggen verder dat ze voor elke vestiging afspraken willen maken met de betreffende gemeente, bijvoorbeeld over 'parkeren, bevoorrading en het aangezicht van de vestiging'. Dat geldt 'voor alle nieuwe vestigingen in Nederland en bestaande vestigingen waar mogelijk'.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore