Rekening en bankpas

Klanten ABN Amro gaan dik 50 procent meer betalen

06 mei 2022 14:58
Een filiaal van ABN Amro op het Leidseplein in Amsterdam. Beeld © ANP / Hollandse Hoogte / Harold Versteeg

Klanten van ABN Amro betalen vanaf 1 juli fors meer voor hun bankrekening en het bijbehorende pasje om er geld vanaf te halen. De bank verhoogt de tarieven, in sommige gevallen met meer dan 50 procent.

Het belangrijkste tarief, dat voor het standaard betaalpakket, stijgt van 1,95 per maand naar 2,95 euro. Behalve een rekening bij de bank krijg je daar ook een betaalpas bij en de mogelijkheid om digitaal te bankieren. 

Tweede pasje

Klanten die een tweede bankpasje willen, bijvoorbeeld voor hun partner, gaan bijna 30 procent meer betalen. Het tarief gaat met een euro omhoog naar 4,35. 

Als reden voor de tariefsverhogingen geeft ABN dat de bank veel investeert om bankieren makkelijker en veiliger te maken. Een andere reden om meer geld van klanten te vragen is dat de bank veel tijd en geld kwijt is aan het opsporen van geld van criminele klanten. 

Miniatuurvoorbeeld
September 2020:

ABN Amro verhoogt tarief voor betaalpakket

Er is nog meer slecht nieuws, bovenop de tariefsverhogingen. De zogeheten spaarpas verdwijnt. Hiermee konden klanten van hun spaarrekening pinnen en inloggen om online te bankieren. Om dit te kunnen blijven doen, moeten zij een betaalpakket nemen, als zij dat nog niet hadden. 

Dat geldt voor zo'n 80.000 van de in totaal ongeveer 300.000 klanten met zo'n spaarpas, vertelt een woordvoerder. 

Limiet contactloos betalen omhoog

Er verandert nog meer bij de bank. Vanaf vandaag is het mogelijk om contactloos te betalen bij bedragen tot 50 euro zonder je pincode te hoeven intoetsen. De limiet hiervoor was 25 euro. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

De puinhoop bij ABN: dit ging er allemaal mis in de witwasaffaire

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore