Slagbomen blijven dicht

Auto parkeren bij kantoor wordt steeds lastiger door klimaatdoelen

02 mei 2022 14:31 Aangepast: 02 mei 2022 15:05
Fietsenstalling met laadpunt voor e-bikes en e-scooters op zonne-energie. Beeld © ANP

Bedrijven met meer dan 100 werknemers moeten vanaf 2025 hun uitstoot van het woon-werk en zakelijk verkeer terugdringen. De regering hoopt hiermee 1 megaton aan CO2-uitstoot te besparen. "Dat zal soms met zure maatregelen gaan", zegt de directeur van stichting Anders Reizen. "Je betaalt je parkeerplaats op kantoor zelf bijvoorbeeld. Of kunt helemaal niet parkeren."

Energiebedrijf Eneco probeert het woon-werkverkeer van zijn drieduizend werknemers te vergroenen. Dat lukt alleen 'met stevige ingrepen', waarschuwt de HR-manager Jeroen Overgoor.

De parkeergarage van energieleverancier Eneco kom je inmiddels niet zomaar meer binnen. Ook niet als je daar werkt. Het bedrijf probeert werknemers te stimuleren om op een groene manier naar hun werk te gaan.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

'Als we niet heel snel iets doen aan klimaat, dan is het niet meer te redden'

Slagbomen dicht

Daarom gaan de slagbomen van het hoofdkantoor in Rotterdam alleen nog maar omhoog voor werknemers die kunnen bewijzen dat het reistijdverschil tussen trein en auto vanaf hun huis groter is dan 35 minuten.

Ook moeten ze een auto hebben die niet meer dan 150 gram CO2 per kilometer uitstoot. Dat is niet veel, een Opel Zafira komt er bijvoorbeeld niet meer in. Na 2030 zijn alle auto's met verbrandingsmotor niet meer welkom.

"We vinden dit belangrijk want met elkaar hebben we een enorme opgave als het gaat om het klimaat. Als energiebedrijven willen we bijdragen door onze CO2-uitstoot helemaal naar nul te brengen en mobiliteit hoort daarbij", zegt Overgoor.

Zoet en zuur

Volgens directeur Hugo Houppermans van Anders Reizen is het belangrijk dat bedrijven die zo'n impopulaire maatregel nemen, daar ook iets tegenover stellen.

Uitstoot

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stootte het Nederlandse vervoer over land (spoor- en wegvervoer) in 2020 zes miljard kilo aan CO2 of andere broeikasgassen uit.

Het streven van de overheid nu is om per 2030 1 megaton (1 miljard kilo) aan CO2-uitstoot te besparen. Dat is dus een kleine 17 procent in vergelijking tot de uitstoot van 2020. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Hoe ziet de toekomst van mobiliteit eruit?

Anders Reizen is een samenwerkingsverband van zo'n 70 grote bedrijven en overheden in Nederland (waaronder NS, Shell, Unilever, KPN, de provincies). De stichting zoekt naar de beste manier om in 2030 de CO2-uitstoot van zakelijk reizen (inclusief woon-werkverkeer) te halveren.

"Je moet daarbij zoet en zuur samen presenteren", zo legt hij uit.

"Het Havenbedrijf Rotterdam is een mooi voorbeeld. Dat is gestopt met het huren van parkeerplaatsen voor de werknemers. Als je je auto naast het kantoor wilt parkeren moet je daar zelf voor betalen. Maar daar staat tegenover dat je een gratis OV-kaart kunt krijgen." Ook Eneco geeft werknemers een OV-kaart.

Lucratieve fietskilometers

Andere bedrijven zoals waterbedrijf Vitens bieden mensen die fietsen naar hun werk een twee keer zo hoge kilometervergoeding als mensen die met de auto komen. Toch blijft er altijd een grote groep die beweert niet zonder de auto te kunnen komen.

"Mensen die in de late avond en nacht in ploegendiensten werken kunnen we het OV niet in krijgen", zegt Houppermans. "Maar iemand met het excuus dat hij of zij in een buitengebied woont, kun je laten rijden tot aan een station waar geparkeerd kan worden. Om vervolgens verder te reizen met het openbaar vervoer."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

2022 wordt het klimaatjaar van de waarheid: 'We moeten het nu laten zien'

Gedrag veranderen

Het gedrag van werknemers veranderen is de uitdaging voor bedrijven volgens Houppermans. Het initiatief daarvoor moet wel van de bedrijven komen, vindt hij. 

"Onbekend maakt onbemind. Maar als je een alternatief biedt, wil een medewerker best. Zo hebben ABN Amro en Triodos Bank nieuwe werknemers een OV-kaart gegeven om twee maanden te proberen. Het heeft daarna voor een verdubbeling van het OV-gebruik gezorgd in die groep."

Het gaat te stroperig

De overheid geeft bedrijven tot in 2025 de kans om zelf met goede maatregelen te komen. Als dat niet opschiet krijgen ze vanaf dan een verplichting om slimmer en zuiniger te reizen. "Belangrijk is waar je als werkgever naartoe wil met dit thema", zegt Houppermans.

"Het is nu nog vaak niet belangrijk genoeg voor het bedrijf en veel gaat nog stroperig." Hij verwacht dat bedrijven ook over de locatie van hun kantoor anders gaan denken.

"Een locatie langs de snelweg kan dan alleen nog als die ook goed bereikbaar is met het openbaar vervoer. Vodafone geeft een goed voorbeeld. Die hebben jaren terug alweer gekozen voor een kantoor op Utrecht Centraal. Meer bedrijven zullen kiezen voor hun kantoor op een OV-knooppunt."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van