Ga naar de inhoud
Geld nodig voor elektrisch

Renault overweegt verkoop van miljardenbelang in Nissan

Topman Luca de Meo van Renault. Beeld © Getty

Het Franse autohuis Renault wil de weg vrij maken voor meer investeringen in de ontwikkeling en productie van elektrische auto's. Een optie die daarvoor serieus wordt bekeken, is het deels afstoten van het belang in trouwe partner Nissan. De koers van Nissan daalde vandaag scherp.

Nissan daalde vandaag met 5 procent op de beurs van Tokyo. Bloomberg kwam afgelopen vrijdag met het bericht dat Renault van een deel van het belang van 43 procent in de Japanse automaker af wil. De twee bedrijven willen er zelf niets over kwijt.

De Fransen en Japanners hebben al 23 jaar lang een innige samenwerking en belangen in elkaars bedrijven. Renault zou de samenwerking niet zozeer willen verbreken, maar investeert (een deel van) de ruim 7 miljard die het belang in Nissan waard is op dit moment liever in elektrische auto's.

Renault
Lees ook
Renault en Nissan investeren 23 miljard in elektrische auto's

Dat beaamt hoogleraar Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven, expert op het gebied van elektrisch rijden. "De transformatie naar elektrisch rijden kost heel veel geld."  

Belang in elkaar

Als het plan slaagt, daalt het belang van Renault in Nissan niet tot onder de 15 procent. Zo kan de samenwerking toch nog op een gezonde basis verder gaan, schrijft Bloomberg. Nissan heeft op zijn beurt een belang van 15 procent in Renault.

Het is mogelijk dat Nissan zelf het belang van Renault overneemt. Volgens Bloomberg heeft het daar inmiddels de financiële middelen voor. 

Renault in twee stukken

Renault maakte afgelopen week bekend dat het ook onderzoekt of en hoe het eigen bedrijf in tweeën valt te knippen. Er zou dan een apart beursgenoteerd bedrijf komen voor de elektrische auto's. Daar zouden ook de elektrische activiteiten van Nissan in zitten.

Renault wil die elektrische activiteiten meer ruimte bieden om ook samenwerkingen aan te gaan met andere elektrische autofabrikanten. Een mogelijke partij daarvoor is het Chinese Geely, eigenaar van Volvo. Renault werkt daar al mee samen in een fabriek in Zuid Korea.

Waardering

Volgens RTLZ-beurscommentator Durk Veenstra halen de klassieke autoconcerns alles uit de kast om hun beurswaardering op te krikken en zo geld te genereren voor de investeringen in elektrisch. "Door het bedrijf te splitsen komt die hogere waardering door beleggers er. Zo hopen ze allemaal een beetje Tesla te worden." 

Veenstra denkt ook dat de alliantie tussen Renault en Nissan niet op het spel staat hiermee.

"Ze investeren samen miljarden in elektrisch. Als de verhoudingen van de belangen in elkaar straks wellicht gelijk worden, zou dat de alliantie alleen maar versterken. Nu heeft Renault daarin meer macht terwijl Nissan inmiddels de krachtigste partij is van de twee."   

Dure
Lees ook
Dure batterijen zorgen voor minder snel dalende autoprijs dan verwacht
Dit is een artikel van