Ga naar de inhoud
Ondanks miljoeneninvesteringen

Bedrijf dat stroom wil opwekken met zweefvliegtuig op rand faillissement

Prototype van Ampyx tijdens een test. Beeld © ANP

Ondanks tientallen miljoenen aan subsidies en investeringen staat het Nederlandse techbedrijf Ampyx Power op de rand van een faillissement. Het bedrijf ontwikkelt een zweefvliegtuig, waarmee duurzame energie zou moeten worden opgewekt.

Manager Investments en Subsidies Jaap Bosch bevestigt tegenover RTL Z dat Ampyx uitstel van betaling heeft gekregen. "Ons bedrijf boekt nog geen omzet omdat we nog in de fase van de technologieontwikkeling zitten. Daarom zijn wij voorlopig afhankelijk van investeringen en subsidies. Daar is het de laatste tijd misgegaan."

Miljoeneninvesteringen

Ampyx Power werd in 2008 opgericht door wetenschapper Richard Ruiterkamp, die met zweefvliegtuigen duurzame energie wilde gaan opwekken. Door rondjes te vliegen zouden de onbemande vliegtuigjes - via een lier verbonden aan een generator op de grond - stroom moeten genereren.

Afgelopen jaren slaagde Ampyx Power erin om tientallen miljoenen aan crowdfunding en subsidies op te halen. Met dat geld ontwikkelde het bedrijf een reeks prototypes, boordevol technologie.

Alleen prototypes

De vooruitzichten leken gunstig. In 2017 ging Ampyx samenwerken met de Duitse energiereus E.on, tegenwoordig RWE. Dat jaar voorspelde het bedrijf dat in 2021 de eerste commerciële modellen klaar zouden zijn, en er omzet zou worden gedraaid.

Stroom
Lees ook:
Stroom opwekken met zweefvliegtuig komt dichterbij

Die belofte werd niet ingelost. Uit de meest recente jaarrekening die Ampyx afgelopen augustus bij de Kamer van Koophandel inleverde, blijkt dat de financiële buffers van het bedrijf eind 2020 desondanks uiterst robuust waren.

Buffers robuust

Ampyx Power beschikte destijds over een eigen vermogen van bijna 12 miljoen euro en een solvabiliteit van 64 procent. Bovendien ontving het bedrijf februari vorig jaar nog 6,5 miljoen euro aan nieuw eigen vermogen, en in juni nog eens een lening van 1 miljoen euro.

En er leek zelfs nog meer geld binnen te komen. "Het bedrijf onderhandelt met een aantal potentiële investeerders over een kapitaalinjectie van 5 tot 15 miljoen euro, die eind 2021 afgerond moet zijn", aldus de jaarrekening. "Op basis daarvan vertrouwt het management erop dat zij de activiteiten duurzaam kan voortzetten."

Faillissement afwenden

Volgens Ampyx-manager Bosch is die kapitaalinjectie er uiteindelijk echter niet gekomen. "Technologisch gezien maken wij de voortgang die wij wilden, maar aan de kant van de financiering ging het mis." Over de details van de onderhandelingen over de kapitaalinjectie wil het bedrijf 'in deze fase' niet veel kwijt.

Oprichter Ruiterkamp blijkt al in 2020 als directeur te zijn opgevolgd door Fabrizio Nastri, die op zijn beurt in februari werd geschorst. Sindsdien is grootaandeelhouder en voorzitter van de raad van toezicht Reinhart Paelinck interim-topman.

Miljoenen nodig

Volgens Bosch bestuderen bewindvoerder Christiaan Mensink en Paelinck momenteel of het bedrijf nog de benodigde investeringen kan aantrekken om een faillissement af te wenden.

Daarbij gaat het volgens de investeringsmanager om miljoenen. "Er werken 62 mensen bij dit bedrijf, met daaromheen nog een aantal ZZP’ers die cruciaal zijn voor de voortgang van de werkzaamheden. Ook staan wij aan de vooravond van een testcampagne, waarmee we wilden bewijzen dat alles werkt."

Volgens Bosch is het grondstation klaar voor gebruik, en maakte het prototype AP-3 afgelopen maand de eerste taxitests in voorbereidingen op de eerste vluchten in juli. "Daarvoor is maandelijks behoorlijk wat geld nodig."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van