Interview Marcel Huizing

Dirk-topman: 'Omzet moet met helft omhoog' (maar kan dat wel?)

26 maart 2022 11:05 Aangepast: 28 maart 2022 16:07
Marcel Huizing, algemeen directeur van Dirk van den Broek supermarkten. Beeld © Johannes Dalhuijsen

Supermarktketen Dirk kan sinds een klein jaar helemaal zijn eigen koers varen, nu de fusie met Dekamarkt deels ontbonden is. Topman Marcel Huizing heeft grote plannen met Dirk en wil flink groeien, maar hoe realistisch is dat?

"25 jaar geleden zat ik ook in deze kamer", zegt Marcel Huizing, de topman van Dirk supermarkten, tijdens een gesprek op het nieuwe hoofdkantoor van Dirk. Maar er is in de tussentijd wel heel veel veranderd.

Zo was Huizing destijds nog inkoopmanager. Verder is de supermarktsector op zijn kop gezet door nieuwe ontwikkelingen als thuisbezorgen en flitsbezorgers en er zijn door fusies en overnames heel wat namen van concurrenten verdwenen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Klanten Dirk zoeken mee naar goede locaties: al 1000 reacties

Los van Dekamarkt

Dirk maakte vorig jaar juist een omgekeerde beweging. De samenwerking met Dekamarkt, onder de naam Detailresult, is voor een belangrijk deel ongedaan gemaakt. De twee doen nog wel een aantal zaken samen: ICT, logistiek en administratie. Maar verder staan ze weer los van elkaar en Dirk heeft sinds kort weer een eigen hoofdkantoor.

De verhuizing van Velsen-Noord naar Alphen aan den Rijn is van vrij recent en dat is te zien. De receptie moet nog worden verbouwd, de rest van het kantoor wordt nu onder handen genomen. Werklieden lopen door de gangen en je hoort ze op het dak aan de gang.

Een supermarkt van Dirk van den Broek in Hoofddorp. Een supermarkt van Dirk van den Broek in Hoofddorp.

'Marktaandeel de helft groter'

Huizing heeft grote plannen met de supermarkten van Dirk. Zo wil hij het marktaandeel vergroten van 3,4 procent naar 5 procent van de totale supermarktbranche. Een termijn wil hij daarvoor overigens niet noemen. Die nagestreefde groei is flink, de omzet zou namelijk met de helft moeten toenemen.

Die groei van Dirk zal met name moeten plaatsvinden in het gebied waar Dirk zich nu vooral op richt: ruwweg het gebied tussen Purmerend, Haarlem, Amersfoort en Breda.

'We kunnen nu makkelijker groeien, we kennen geen poespas die de kosten verhoogt'

'Nu meer ondernemen en sneller handelen'

Voor Huizing biedt het nieuwe kansen dat Dirk op eigen benen staat. "We kunnen nu makkelijker groeien", denkt hij. "We kennen geen poespas die de kosten verhogen, daar zit ons bestaansrecht". Huizing wil op eigen kracht groeien. Dat wil hij bereiken door meer klanten in de bestaande winkels te krijgen, door de nadruk te leggen op lage prijzen en een aantrekkelijk assortiment, en door nieuwe winkels te openen.

"Er is nu meer ruimte om te ondernemen en we kunnen sneller handelen. Binnen Detailresult had je ook nog te maken met het bestuur van de groep, die dus boven de directie van Dirk stond.

Als je in een bedrijf met twee supermarktformules werkt, dan kan het zijn dat daardoor de besluitvaardigheid minder snel is, waardoor je soms locaties misloopt", aldus Huizing. "We hebben nu geen vergadercomité, Detailresult was op onderdelen log." 

10 tot 15 winkels per jaar openen

"We hebben van de aandeelhouders de opdracht om Dirk meer op de kaart te zetten. Over 30 jaar willen we nog altijd een krachtig merk zijn in het Nederlandse supermarktlandschap", aldus Huizing.

Om dat te bereiken wil hij in ieder geval in de komende jaren tussen de 10 en 15 nieuwe vestigingen per jaar openen. Er zijn nu 128 vestigingen. Over 3 tot 5 jaar zou dat dan gegroeid moeten zijn tot tussen de 160 en 200 winkels.

Supermarkt van Dirk. Supermarkt van Dirk.

Zevenbergen, Utrecht, Rotterdam en Den Haag

Dit jaar opende Dirk in februari een winkel in het Noordbrabantse Zevenbergen, in maart volgde een winkel in Utrecht. In mei komen er twee zaken bij in Rotterdam en eentje in Utrecht, doordat bestaande lokaties van concurrenten worden overgenomen en in het laatste kwartaal komt er een filiaal bij in Den Haag.

Ook in de bestaande winkels wordt geïnvesteerd. Zo heb je nu al in sommige winkels de mogelijkheid om zelf je boodschappen te scannen, eind dit jaar moet dat in alle winkels kunnen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hoe de supermarktfusie van Dirk en Dekamarkt flopte

Geen overnames

Groeien via overnames zou sneller gaan. Maar Huizing zegt nu sowieso 'absoluut' niet bezig te zijn met overnames. "Je moet er wel op berekend zijn om in één keer, zeg, 30 winkels erbij te krijgen", zegt hij. Hij groeit liever wat minder snel, dat is beter te managen, en ketens met 15 winkels zijn er overigens niet, voegt hij er aan toe.

De broodafdeling in een Dirk-supemarkt. De broodafdeling in een Dirk-supemarkt.

'Doelstelling is wel ambitieus'

Met een marktaandeel van 5 procent kun je prima overleven, denkt Rini Emonds, die zich bij onderzoeksbureau IRI bezighoudt met de detailhandel. "Dirk zou dan ongeveer net zo groot zijn als Aldi nu." Dirk heeft volgens hem ook het voordeel dat het relatief hoge omzetten per winkel heeft, 'waardoor het de kosten relatief laag houdt, en het met lage prijzen kan werken'.

Toch heeft hij zijn bedenkingen. Emonds noemt de doelstelling van 5 procent marktaandeel 'ambitieus'. Dirk doet niet aan thuisbezorgen van boodschappen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hoe melkventer Dirk van den Broek een miljoenenimperium opbouwde

"Dat kost nog geld en ik wil niet investeren in verlies", zegt Huizing daarover. "Maar veel klanten vinden het makkelijk om bij dezelfde winkels zowel online als fysieke boodschappen te doen, je kent de producten en dan ga je sneller daar online bestellen", brengt Emonds daartegen in.

'Markt is al redelijk vol'

Ook Dirk Mulder, die zich bij ING onder meer richt op detailhandel, heeft zijn twijfels over de geplande groei van Dirk. "De markt is redelijk vol en als je dan 1,5 procent in marktaandeel wilt groeien, dan is dan nogal wat. Als een bepaalde formule het goed doet, dan winnen ze misschien 0,1 of 0,2 procentpunt marktaandeel."

'De markt is redelijk vol en als je dan 1,5 procent in marktaandeel wilt groeien, dan is dan nogal wat'

Huizing ziet binnen het bestaande marktgebied nog voldoende witte vlekken om nieuwe winkels te openen. Maar Mulder heeft zijn twijfels. "Als je 10 tot 15 winkels per jaar wilt openen, dan is dat een forse uitdaging", vindt hij.

"Iedereen kijkt naar mogelijkheden om nieuwe vestigingspunten te krijgen. Zeker in de Randstad is dat een uitdaging", zegt hij. Er zijn bijvoorbeeld gebieden waar nu al te veel supermarkten zijn, aldus Mulder.

'Je moet samenwerken of overnemen'

"We gaan niet met z'n allen heel veel meer eten, misschien wel duurder, meer kant-en-klaarmaaltijden en meer vers, maar er is ook meer concurrentie van bijvoorbeeld maaltijdboxen, flitsbezorgers, thuisbezorging zoals Picnic en boerderijwinkels, en we gaan waarschijnlijk weer meer buiten de deur eten, nu de horeca weer open is", zegt Mulder. 

De receptie op het nieuwe hoofdkantoor moet nog worden verbouwd. De receptie op het nieuwe hoofdkantoor moet nog worden verbouwd.

Mulder denkt dat het Dirk niet zal lukken op op eigen kracht zo flink te groeien: "Je zult dan moeten samenwerken of overnemen." Maar Dirk heeft net een breuk achter de rug, dus ik vraag me af hoe interessant het is voor een andere keten om met Dirk te fuseren, voegt Mulder er aan toe.

Distributie en inkoop

Voor wat betreft distributie werkt Dirk deels nog samen met Dekamarkt. Inmiddels hebben steeds meer supermarkten een volledig geautomatiseerd magazijn. "Dat is efficiënter en Dirk moet heel scherp op de kosten letten. Als je zegt over 30 jaar ook nog een toonaangevende supermarkt te willen zijn, dan zal je daarin uiteindelijk moeten investeren", aldus Emonds.

"Als je daar niet ook in stapt, dan word je op een gegeven moment ingehaald." Ook andere processen, zoals prijsstelling en klantbenadering zullen geautomatiseerd worden, zegt Emonds.

Huizing zegt wel naar een volledig geautomatiseerd distributiecentrum te kijken, maar hij durft niet te zeggen of Dirk dat financieel ook kan opbrengen. Voor de inkoop blijft Dirk in ieder geval inkopen via Superunie, zegt Huizing. "We gaan zeker niet zelf inkopen." En inkopen samen met Jumbo, naast Albert Heijn en Superunie de derde grote partij in Nederland, ziet hij 'niet zo snel' gebeuren.

Voorlopig lijkt Huizing dus nog genoeg om handen te hebben met Dirk. Wie weet komt er ook een vestiging in Alphen aan den Rijn. Daar staat wel het nieuwe hoofdkantoor, maar er is nog geen vestiging van Dirk, moet Huizing tot zijn spijt vast stellen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Dirk mag caissière die statiegeldbon van 6 euro meenam toch ontslaan

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van